تاریخ راه آهن ایران و عملکرد دولت نهم و دهم/ مصوبه ای جدید برای ۱۱ کیلومتر باقی مانده از آزاد راه قزوین- رشت
|گله مندی رئیس اتحادیه تعاونیهای مسافری از نظارت دست و پاگیر ۱۸ ارگان بر عملکرد حمل و نقل عمومی جادهای مسافری، مصوبه ای جدید برای ساخت ۱۱ کیلومتر باقی مانده از آزاد راه قزوین- رشت، نظر وزیر راه و شهرسازی در خصوص فعالیت های دولت نهم و دهم در حوزه ریلی، اظهارات نماینده مردم اردبیل در خصوص پیشرفت پروژه راه آهن اردبیل،کاهش تخفیفات ارایه شده به صادرات کالا در بنادر و .
..از جمله مهمترین خبرهای حمل و نقلی هفته گذشته بود که در گزارش زیر به طور خلاصه روایت می شود. بخش جاده ای ۱- کاهش ۱۵ درصدی تلفات رانندگی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر عزم دولت برای کاهش تلفات جاده ای گفت: در سال ۱۳۸۴تلفات جاده ای به ۱۹ هزار و ۸۲ نفر رسید که اگر با همین نرخ رشد حرکت می کردیم در سال۹۱ به ۵۴ هزار نفر می رسیدیم.
علی نیکزاد گفت: با توجه به سه برابر شدن وسایل نقلیه و افزایش قابل توجه سفرها در سال ۱۳۹۱ میزان تلفات سوانح رانندگی برون شهری به ۱۳ هزار و ۹۵ نفر رسید که نشان دهنده از عزم راسخ دولت برای کاهش تلفات است. نیکزاد ادامه داد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه سالانه باید ۱۰ درصد کاهش تلفات رانندگی داشته باشیم در حالی که با برنامه ریزی و هماهنگی دستگاه های اجرایی کاهش ۱۵ درصدی محقق شده است و نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش تلفات را تجربه کردیم.
2- مصوبه ای جدید برای ۱۱ کیلومتر باقی مانده از آزاد راه قزوین- رشت با موافقت دولت، قسمت باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت به طول ۱۱ کیلومتر با مشارکت وزارت راه وشهرسازی و شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزاد راه قزوین – رشت اجرا می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیران عضو کمیسیون امور زیر بنایی، صنعت و محیط زیست بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور -مصوب ۱۳۶۶- با احداث قسمت باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت موافقت کرد.
براساس این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی مجاز است برای اجرای قسمت باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت حدافاصل منجیل تا رودبار به طول حدود (۱۱) کیلومتر شامل طراحی، تکمیل مطالعات، آزادسازی مسیر، احداث آزاد راه، تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن به منظور انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزاد راه قزوین – رشت با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام کند.
3- نظارت دست و پاگیر ۱۸ ارگان بر عملکرد حمل و نقل عمومی جادهای مسافری رئیس اتحادیه تعاونیهای مسافری با بیان اینکه با این قوانین غیرتخصصی حمل و نقل، شرکتی تمایل به خرید ناوگان ندارد، گفت: هماکنون به صورت ظاهری و صوری شرکتی که مالک ناوگان اتوبوسی باشد وجود دارد اما در واقعیت این امر مصداقی ندارد.
احمدرضا عامری درباره خرید ناوگان توسط شرکتهای تعاونی و استخدام راننده توسط این شرکتها و فعالیت هر راننده به مدت هشت ساعت در روز، تصریح کرد: این چنین مواردی که از سوی برخی عنوان میشود خیلی جالب به نظر میرسد اما عملیاتی کردن آنها مشکل است. عامری اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸ ارگان بر عملکرد حمل و نقل عمومی جادهای مسافری نظارت میکنند و همین امر موجب تدوین قوانین غیرضروری و دست و پا گیر شده است.
بخش ریلی ۱-تاریخ راه آهن ایران و عملکرد دولت نهم و دهم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا قبل از دولت نهم در سطح کشور ۱۱ هزار کیلومتر راهآهن وجود داشت، گفت: این میزان امروز به ۲۲ هزار کیلومتر رسیده یعنی در دولت نهم و دهم به اندازه همه تاریخ ایران راهآهن ساخته شد. علی نیکزاد در شهرستان خرمآباد در جمع خبرنگاران افزود: در دولت نهم و دهم دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راهآهن به بهرهبردرای رسیده و ۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر در دست اجراست.
2- احداث ۲۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی تا سال ۱۴۰۴ ؛ دست یافتنی یا دست نیافتنی؟ نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به کمبود اعتبارات در بخش ریلی کشور، گفت: براساس چشم انداز سند بیست ساله توسعه، باید تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور احداث شود، در حالی که به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی، متاسفانه این امر دست نیافتنی به نظر میرسد.
علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدم تخصیص اعتبارات لازم، علت اصلی عقب ماندگی خطوط ریلی محسوب میشود، افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور احداث شده و انتظار میرود با تخصیص اعتبارات لازم به این بخش، کشور بتواند تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۳ هزار کیلومتر دیگر به این خطوط بیفزاید، اما با توجه به شرایط کنونی دسترسی به این امر دشوار خواهد بود.
3-مردم اردبیل منتظر افتتاح راهآهن در ماههای آینده نباشند روند اجرایی راهآهن اردبیل – میانه بهگونهای است که نشان میدهد این پروژه در دولت فعلی به اتمام نمیرسد و کار آن باید در دولت یازدهم پیگیری شود. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در این خصوص گفت: مردم اردبیل منتظر افتتاح راهآهن در ماههای آینده نباشند؛ چراکه این طرح با این روند کند تا پایان دولت روحانی تکمیل شده و به بهرهبرداری میرسد.
منصور حقیقتپور اظهار داشت: این پروژه برخلاف وعده مسئولان از پیشرفت ۳۰ تا ۳۵درصدی برخوردار است و بعید بهنظر میرسد اردبیلیها در ۳-۲سال آینده سوت قطار را بشنوند و افتتاح این پروژه تا پایان دولت روحانی نیز منوط به تزریق اعتبار و جدیت در کار خواهد بود. ۴- حضور پزشک در قطار؛ فقط در قطارهای لوکس مدیر روابط عمومی راه آهن با اشاره به حاشیه خبر فوت مسافر تهران- مشهد مبنی بر نبود پزشک و جعبه کمک های اولیه در قطار تصریح کرد: حضور پزشک عمومی منحصر به قطارهای لوکس میشود و قطارهای عمومی فاقد این امکانات هستند، همچنین جعبه کمک های اولیه در تمام سالن های قطار وجود دارد.
صادق سکری با اشاره به حواشی خبر فوت مسافر قطار ۳۴۰ تهران – مشهد در بعد از ظهر چهارشنبه، ۱۹ تیرماه اظهار داشت: متوفی دارای بیماری قلبی و بدون همراه بوده و ظاهرا بر اثر تپش قلب در آمبولانس جان به جان آفرین تسلیم میکند. بخش هوایی ۱-ایرلاین ها چقدر به شرکت نفت بدهکارند؟ رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی بابیان اینکه شرکت پخش بدهی ایرلاینها را بیش از رقم واقعی اعلام میکند،گفت: شرکت پخش از مراجع قانونی پیگیر دریافت طلب خود است، البته ما هم مستندات قانونی مجلس را داریم.
بر اساس تبصره یک ماده ۴۴ قانون بودجه سال ۹۱ مجلس مصوب کرد که دولت حق افزایش نرخ حاملهای انرژی مشمول قانون هدفمندی یارانهها در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ ندارد. قانون خیلی شفاف گفته که دولت در سال ۹۱ باید مثل سال ۹۰ برخورد کند، اما با وجود مصوبه قانونی دولت نرخ سوخت را از ۲۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش داد.
سید عبدالرضا موسوی در پاسخ به این پرسش که ایرلاینها چقدر به شرکت پخش بدهکار هستند، گفت:میزان بدهی از رقمی که شرکت پخش اعلام میکند خیلی کمتر است. آنها ۳.۵ برابر یعنی ۲۵۰ درصد بدهی را بالاتر اعلام میکنند. ۲-لزوم تسریع در جابجایی فرودگاه مشهد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسانرضوی بر لزوم برنامهریزی برای تسریع در اجرای مصوبه هیئت دولت مبنی بر جابجایی فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد تاکید کرد.
محمد حسن واحدی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت مطالعه و امکانسنجی جابجایی فرودگاه بایستی طی مدت سه ماه انجام میشد اظهار کرد: واحد مطالعات طرح، چند گزینه را برای محل جدید انتخاب کرده است و در حال بررسی برای انتخاب بهترین گزینه است. ۳-شرکت های هواپیمایی خدمات را قربانی کسب سود می کنند عضو هیئت رییسه کمیسیون عمران مجلس، در واکنش به افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی ایرلاینها، گفت: در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی کیفیت و خدمات دهی مناسب را قربانی افزایش نرخ بلیت و کسب سود بیشتر میکنند که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
محمد فیروزی عنوان کرد: شرکتهای هواپیمایی یکی از دلایل افزایش نرخ بلیت هواپیما را یکسان سازی آن با نرخهای بینالمللی و جهانی قلمداد می کنند، اما آیا در حال حاضر کشورهای دیگر نیز همین کیفیت و سرویسدهی ایرلاینهای ایرانی را به مردم خود عرضه میکنند؟ بخش دریایی ۱-حمایت فراکسیون دریایی مجلس از تفکیک وزارت راه و شهرسازی همزمان با تهیه طرح جدایی وزارتخانه های راه و شهرسازی از یکدیگر توسط جمعی از نمایندگان مجلس، رییس فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی نیز حمایت این فراکسیون از این اقدام را اعلام کرد.
سیدحسین دهدشتی در مورد بحثهای مطرح شده مبنی بر احتمال تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دولت آینده گفت: تجربه دو سال گذشته ما در مجلس از فعالیتهای این وزارتخانه آن است که ادغام دو وزارتخانه عریض و طویل راه و ترابری و مسکن و شهرسازی اقدام درستی نبود و فراکسیون دریایی نیز با تفکیک این دو وزاتخانه موافق است.
2-کاهش تخفیفات ارایه شده به صادرات کالا در بنادر سازمان بنادر ودریانودری تصمیم به کاهش انواع تخفیفات ارائه شده به صادرات کالا از بنادر ایران کرد. در نامه مورخ ۱۳ خرداد ماه و به شماره ۸۳۶۷/ص/ه ع که به امضای عطا ا… صدر(مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی) رسیده است به استناد مصوبه جلسه شماره ۱۷۳۵ مورخه ۱۳ خرداد ماه هیات عامل سازمان بنادر تصریح شده است: به منظور کاهش بخشی از ضرر و زیان ناشی از تخفیفات یارانه ای اعطایی به کالاهای صادراتی سازمان بنادر ، بخش عمده ای از این تخفیفات به صورت یکجانبه لغو می شود! این مصوبه از ۱ تیرماه در تمامی بنادر کشور لازم الاجرا شده است.
3-وقوع حادثه برای کشتی مهاجران ایرانی در آب های استرالیا جیسون کلر وزیر امور داخلی استرالیا اعلام کرد: یک کشتی که حامل مهاجران غیرقانونی بود بامداد جمعه در آبهای شمال جزیره کریسمس با ارسال پیامی اضطراری درخواست کمک کرد اما امدادگران نتوانستند به موقع در محل حاضر شوند و کشتی بر اثر امواج سهمگین دریا غرق شد.
وی با اشاره به اینکه گمان می رود مبدا حرکت کشتی اندونزی باشد سرنشینان آن را اتباع کشورهای ایران ، افغانستان و سریلانکا اعلام کرد و افزود: نجات یافتگان به مرکز نگهداری مهاجران در جزیره کریسمس انتقال داده شده اند. ۴- مزایده انتخاب اپراتورهای جدید بندر امیرآباد شبهه ندارد مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد گفت: هیچ گونه شبههای به مزایده انتخاب اپراتور جدید بندر امیرآباد وارد نیست و این مزایده در یک شرایط شفاف و قانونی برگزار شده است.
نعیمی اضافه کرد: این مزایده طبق مقررات سازمان بنادر که هر سال بصورت شفاف اعلام می شود برگزار شده و لذا ب دور از شبهات یا مسائل سیاسی است که اخیرا در برخی رسانه ها مطرح شده است. منبع: تین نیوز تعداد بازدید: ۱۱ ،
..از جمله مهمترین خبرهای حمل و نقلی هفته گذشته بود که در گزارش زیر به طور خلاصه روایت می شود. بخش جاده ای ۱- کاهش ۱۵ درصدی تلفات رانندگی وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر عزم دولت برای کاهش تلفات جاده ای گفت: در سال ۱۳۸۴تلفات جاده ای به ۱۹ هزار و ۸۲ نفر رسید که اگر با همین نرخ رشد حرکت می کردیم در سال۹۱ به ۵۴ هزار نفر می رسیدیم.
علی نیکزاد گفت: با توجه به سه برابر شدن وسایل نقلیه و افزایش قابل توجه سفرها در سال ۱۳۹۱ میزان تلفات سوانح رانندگی برون شهری به ۱۳ هزار و ۹۵ نفر رسید که نشان دهنده از عزم راسخ دولت برای کاهش تلفات است. نیکزاد ادامه داد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه سالانه باید ۱۰ درصد کاهش تلفات رانندگی داشته باشیم در حالی که با برنامه ریزی و هماهنگی دستگاه های اجرایی کاهش ۱۵ درصدی محقق شده است و نوروز امسال نسبت به سال گذشته ۷ درصد کاهش تلفات را تجربه کردیم.
2- مصوبه ای جدید برای ۱۱ کیلومتر باقی مانده از آزاد راه قزوین- رشت با موافقت دولت، قسمت باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت به طول ۱۱ کیلومتر با مشارکت وزارت راه وشهرسازی و شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزاد راه قزوین – رشت اجرا می شود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، وزیران عضو کمیسیون امور زیر بنایی، صنعت و محیط زیست بنا به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور -مصوب ۱۳۶۶- با احداث قسمت باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت موافقت کرد.
براساس این مصوبه، وزارت راه و شهرسازی مجاز است برای اجرای قسمت باقی مانده آزاد راه قزوین – رشت حدافاصل منجیل تا رودبار به طول حدود (۱۱) کیلومتر شامل طراحی، تکمیل مطالعات، آزادسازی مسیر، احداث آزاد راه، تاسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن به منظور انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزاد راه قزوین – رشت با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام کند.
3- نظارت دست و پاگیر ۱۸ ارگان بر عملکرد حمل و نقل عمومی جادهای مسافری رئیس اتحادیه تعاونیهای مسافری با بیان اینکه با این قوانین غیرتخصصی حمل و نقل، شرکتی تمایل به خرید ناوگان ندارد، گفت: هماکنون به صورت ظاهری و صوری شرکتی که مالک ناوگان اتوبوسی باشد وجود دارد اما در واقعیت این امر مصداقی ندارد.
احمدرضا عامری درباره خرید ناوگان توسط شرکتهای تعاونی و استخدام راننده توسط این شرکتها و فعالیت هر راننده به مدت هشت ساعت در روز، تصریح کرد: این چنین مواردی که از سوی برخی عنوان میشود خیلی جالب به نظر میرسد اما عملیاتی کردن آنها مشکل است. عامری اضافه کرد: در حال حاضر ۱۸ ارگان بر عملکرد حمل و نقل عمومی جادهای مسافری نظارت میکنند و همین امر موجب تدوین قوانین غیرضروری و دست و پا گیر شده است.
بخش ریلی ۱-تاریخ راه آهن ایران و عملکرد دولت نهم و دهم وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا قبل از دولت نهم در سطح کشور ۱۱ هزار کیلومتر راهآهن وجود داشت، گفت: این میزان امروز به ۲۲ هزار کیلومتر رسیده یعنی در دولت نهم و دهم به اندازه همه تاریخ ایران راهآهن ساخته شد. علی نیکزاد در شهرستان خرمآباد در جمع خبرنگاران افزود: در دولت نهم و دهم دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر راهآهن به بهرهبردرای رسیده و ۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر دیگر در دست اجراست.
2- احداث ۲۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی تا سال ۱۴۰۴ ؛ دست یافتنی یا دست نیافتنی؟ نایب رییس کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به کمبود اعتبارات در بخش ریلی کشور، گفت: براساس چشم انداز سند بیست ساله توسعه، باید تا پایان سال ۱۴۰۴، ۲۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور احداث شود، در حالی که به دلیل کمبود اعتبارات عمرانی، متاسفانه این امر دست نیافتنی به نظر میرسد.
علی اکبر آقایی نماینده مردم سلماس در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عدم تخصیص اعتبارات لازم، علت اصلی عقب ماندگی خطوط ریلی محسوب میشود، افزود: در حال حاضر ۱۲ هزار کیلومتر خطوط ریلی در کشور احداث شده و انتظار میرود با تخصیص اعتبارات لازم به این بخش، کشور بتواند تا پایان سال ۱۴۰۴، ۱۳ هزار کیلومتر دیگر به این خطوط بیفزاید، اما با توجه به شرایط کنونی دسترسی به این امر دشوار خواهد بود.
3-مردم اردبیل منتظر افتتاح راهآهن در ماههای آینده نباشند روند اجرایی راهآهن اردبیل – میانه بهگونهای است که نشان میدهد این پروژه در دولت فعلی به اتمام نمیرسد و کار آن باید در دولت یازدهم پیگیری شود. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس در این خصوص گفت: مردم اردبیل منتظر افتتاح راهآهن در ماههای آینده نباشند؛ چراکه این طرح با این روند کند تا پایان دولت روحانی تکمیل شده و به بهرهبرداری میرسد.
منصور حقیقتپور اظهار داشت: این پروژه برخلاف وعده مسئولان از پیشرفت ۳۰ تا ۳۵درصدی برخوردار است و بعید بهنظر میرسد اردبیلیها در ۳-۲سال آینده سوت قطار را بشنوند و افتتاح این پروژه تا پایان دولت روحانی نیز منوط به تزریق اعتبار و جدیت در کار خواهد بود. ۴- حضور پزشک در قطار؛ فقط در قطارهای لوکس مدیر روابط عمومی راه آهن با اشاره به حاشیه خبر فوت مسافر تهران- مشهد مبنی بر نبود پزشک و جعبه کمک های اولیه در قطار تصریح کرد: حضور پزشک عمومی منحصر به قطارهای لوکس میشود و قطارهای عمومی فاقد این امکانات هستند، همچنین جعبه کمک های اولیه در تمام سالن های قطار وجود دارد.
صادق سکری با اشاره به حواشی خبر فوت مسافر قطار ۳۴۰ تهران – مشهد در بعد از ظهر چهارشنبه، ۱۹ تیرماه اظهار داشت: متوفی دارای بیماری قلبی و بدون همراه بوده و ظاهرا بر اثر تپش قلب در آمبولانس جان به جان آفرین تسلیم میکند. بخش هوایی ۱-ایرلاین ها چقدر به شرکت نفت بدهکارند؟ رئیس انجمن شرکتهای هواپیمایی بابیان اینکه شرکت پخش بدهی ایرلاینها را بیش از رقم واقعی اعلام میکند،گفت: شرکت پخش از مراجع قانونی پیگیر دریافت طلب خود است، البته ما هم مستندات قانونی مجلس را داریم.
بر اساس تبصره یک ماده ۴۴ قانون بودجه سال ۹۱ مجلس مصوب کرد که دولت حق افزایش نرخ حاملهای انرژی مشمول قانون هدفمندی یارانهها در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ ندارد. قانون خیلی شفاف گفته که دولت در سال ۹۱ باید مثل سال ۹۰ برخورد کند، اما با وجود مصوبه قانونی دولت نرخ سوخت را از ۲۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان افزایش داد.
سید عبدالرضا موسوی در پاسخ به این پرسش که ایرلاینها چقدر به شرکت پخش بدهکار هستند، گفت:میزان بدهی از رقمی که شرکت پخش اعلام میکند خیلی کمتر است. آنها ۳.۵ برابر یعنی ۲۵۰ درصد بدهی را بالاتر اعلام میکنند. ۲-لزوم تسریع در جابجایی فرودگاه مشهد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسانرضوی بر لزوم برنامهریزی برای تسریع در اجرای مصوبه هیئت دولت مبنی بر جابجایی فرودگاه بینالمللی شهید هاشمینژاد مشهد تاکید کرد.
محمد حسن واحدی با بیان اینکه بر اساس مصوبه هیئت دولت مطالعه و امکانسنجی جابجایی فرودگاه بایستی طی مدت سه ماه انجام میشد اظهار کرد: واحد مطالعات طرح، چند گزینه را برای محل جدید انتخاب کرده است و در حال بررسی برای انتخاب بهترین گزینه است. ۳-شرکت های هواپیمایی خدمات را قربانی کسب سود می کنند عضو هیئت رییسه کمیسیون عمران مجلس، در واکنش به افزایش نرخ بلیت پروازهای خارجی ایرلاینها، گفت: در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی کیفیت و خدمات دهی مناسب را قربانی افزایش نرخ بلیت و کسب سود بیشتر میکنند که به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.
محمد فیروزی عنوان کرد: شرکتهای هواپیمایی یکی از دلایل افزایش نرخ بلیت هواپیما را یکسان سازی آن با نرخهای بینالمللی و جهانی قلمداد می کنند، اما آیا در حال حاضر کشورهای دیگر نیز همین کیفیت و سرویسدهی ایرلاینهای ایرانی را به مردم خود عرضه میکنند؟ بخش دریایی ۱-حمایت فراکسیون دریایی مجلس از تفکیک وزارت راه و شهرسازی همزمان با تهیه طرح جدایی وزارتخانه های راه و شهرسازی از یکدیگر توسط جمعی از نمایندگان مجلس، رییس فراکسیون توسعه بنادر و صنایع دریایی نیز حمایت این فراکسیون از این اقدام را اعلام کرد.
سیدحسین دهدشتی در مورد بحثهای مطرح شده مبنی بر احتمال تفکیک وزارت راه و شهرسازی در دولت آینده گفت: تجربه دو سال گذشته ما در مجلس از فعالیتهای این وزارتخانه آن است که ادغام دو وزارتخانه عریض و طویل راه و ترابری و مسکن و شهرسازی اقدام درستی نبود و فراکسیون دریایی نیز با تفکیک این دو وزاتخانه موافق است.
2-کاهش تخفیفات ارایه شده به صادرات کالا در بنادر سازمان بنادر ودریانودری تصمیم به کاهش انواع تخفیفات ارائه شده به صادرات کالا از بنادر ایران کرد. در نامه مورخ ۱۳ خرداد ماه و به شماره ۸۳۶۷/ص/ه ع که به امضای عطا ا… صدر(مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی) رسیده است به استناد مصوبه جلسه شماره ۱۷۳۵ مورخه ۱۳ خرداد ماه هیات عامل سازمان بنادر تصریح شده است: به منظور کاهش بخشی از ضرر و زیان ناشی از تخفیفات یارانه ای اعطایی به کالاهای صادراتی سازمان بنادر ، بخش عمده ای از این تخفیفات به صورت یکجانبه لغو می شود! این مصوبه از ۱ تیرماه در تمامی بنادر کشور لازم الاجرا شده است.
3-وقوع حادثه برای کشتی مهاجران ایرانی در آب های استرالیا جیسون کلر وزیر امور داخلی استرالیا اعلام کرد: یک کشتی که حامل مهاجران غیرقانونی بود بامداد جمعه در آبهای شمال جزیره کریسمس با ارسال پیامی اضطراری درخواست کمک کرد اما امدادگران نتوانستند به موقع در محل حاضر شوند و کشتی بر اثر امواج سهمگین دریا غرق شد.
وی با اشاره به اینکه گمان می رود مبدا حرکت کشتی اندونزی باشد سرنشینان آن را اتباع کشورهای ایران ، افغانستان و سریلانکا اعلام کرد و افزود: نجات یافتگان به مرکز نگهداری مهاجران در جزیره کریسمس انتقال داده شده اند. ۴- مزایده انتخاب اپراتورهای جدید بندر امیرآباد شبهه ندارد مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد گفت: هیچ گونه شبههای به مزایده انتخاب اپراتور جدید بندر امیرآباد وارد نیست و این مزایده در یک شرایط شفاف و قانونی برگزار شده است.
نعیمی اضافه کرد: این مزایده طبق مقررات سازمان بنادر که هر سال بصورت شفاف اعلام می شود برگزار شده و لذا ب دور از شبهات یا مسائل سیاسی است که اخیرا در برخی رسانه ها مطرح شده است. منبع: تین نیوز تعداد بازدید: ۱۱ ،
ساعت انتشار: ۱۵:۲ | کد خبر: ۲۴۳۸۵۸۸ | مشاهده خبر در منبع اصلی: ترابر نیوز