زامبی هایی که دست از سر اقتصاد بر نمی دارند

هنوز خاطرات تلخ بازاریابی شبکه ای شرکت های هرمی نظیر گلدکوئیست از خاطر مردم محو نشده است و هنوز افرادی که در این کلاه برداری ها زندگی خود را از دست دادند غصه فریب آن روزها را می خوردند که مجموعه های جدیدی به عنوان بازاریابی شبکه ای در اقتصاد بیمار ایران متولد می شوند و در روزگاری که هر رفتار نابخردانه ای می تواند ضربه ای محکم به اقتصاد ایران بزند، این شرکت ها در حال بازاریابی برای اجناس بنجل برندهای دست چندم کشورهای دیگر هستند.

بر اساس اطلاعاتی که در وبسایت وزارت صنعت معدن و تجارت آمده در حال حاضر یازده شرکت هرمی در ایران مجوز فعالیت دارند که بیشتر آنها در زمینه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت می کنند. نکته قابل توجه این است که این بار و بر خلاف فعالیت های گلدکوئستی، خبری از خرید اجباری برای ورود به شبکه نیست اما افرادی که خرید کافی نداشته باشند به عنوان حباب در فرایند پخش پورسانت ها می ترکند و سودی نصیب آنان نمی شود.ظاهرا وزارت صنعت برای شرکت هایی که اقدام به فروش اجباری محصولات کنند هشدار می فرستند و مانع فعالیت آنان می شود. البته بسیاری از این شرکت ها از فعالان سابق گلدکوئست در راس شبکه خود استفاده کرده اند و خواه ناخواه محیط کاری آنان شبیه محیط های گلد کوئستی شده است.

بازاریابی شبکه ای، سیستمی است برای توزیع کالا و خدمات توسط شبکه هایی از هزاران فروشنده یا توزیع کننده مستقل. این توزیع کننده ها از طریق فروختن کالاها و خدمات و همچنین معرفی و حمایت از فروشندگانی دیگر(که عضو سازمان فروش ایشان می شوند) کسب درامد می کنند. در حقیقت بازاریابی شبکه ای یک روش جدید توزیع کالاها و یا خدماتی است که از قبل در بازار یا محیط اطراف ما وجود داشته اند. فقط اتفاقی که افتاده این است که فروشنده آن کالا و یا ارایه کننده آن خدمات، از روش جدیدی جهت ارایه همان محصول یا خدمات قبلی خود استفاده می کند.در حقیقت هر کدام از مشتریان که از کالا ویا خدمات ارایه شده توسط شرکت رضایت دارند می توانند در صورت تمایل مشتریان جدیدی برای استفاده از کالاها و یا خدمات به شرکت ارجاع دهند و از این راه کمیسیون دریافت کنند. با این حال در ایران بیشتر از آن که خود محصول مورد توجه قرار بگیرد، پورسانت شبکه ای مورد توجه قرار می گیرد به صورتی که در بیشتر موارد محصولی که در بازاریابی برای فروش قرار داده شده تحت الشعاع قرار می گیرد.

یکی از دخترانی که در جلسات جذب یکی از این شرکت ها در ستارخان شرکت کرده است می گوید به نظر من آنها شبیه زامبی بودند. زامبی هایی که وقتی می دیدند دوستشان یک انسان شکار کرده است خوشحال می شدند و هر لحظه منتظر تبدیل شدن آن انسان به یک زامبی جدید بودند و برای این کار حاضر بودند چند گاز اضاقی به آن انسان وارد کنند.

لذا به نظر می رسد باید با این زامبی های اقتصادی با قدرت و شدت بیشتری برخورد شود تا فعالیت مجموعه های سالم تحت الشعاع قرار نگیرد.

http://www.shahr.ir/default.aspx?tabid=136&ArticleId=1309

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *