شیوه‌های مقابله با عملیات روانی امریکا در جنگ آینده

شیوه‌های مقابله با عملیات روانی امریکا در جنگ آینده (با تاکید بر عملیات فریب)

دکتر محمد باقر بابایی*

علی قلی زاده**

چکیده

هدف این مقاله شناسایی و پیش‌بینی روش‌های عملیات روانی امریکا و شیوه‌ها و روش‌های مقابله با آن در جنگ آینده با تأکید بر عملیات فریب، است. در این پژوهش از روش زمینه‌یابی از کارشناسان و صاحب‌نظران و روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است. ابزار و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات برای تدوین ادبیات موضوع و مباحث نظری تحقیق، به صورت کتابخانه‌ای و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش فیش‌برداری جمع‌آوری شده است. ۲۰۰ تن از فرماندهان و مسئولان فرهنگی سپاه در رده ستاد نیروها و نیز صاحب‌نظران فرهنگی در دانشگاه امام حسین(ع)، جامعه آماری تحقیق را تشکیل داده‌اند.

واژگان کلیدی: عملیات روانی، امریکا، جنگ آینده، عملیات فریب.

 

مقدمه:

بررسی و مطالعه تاریخ جنگ های گذشته واخیر نشان می دهد که عملیات روانی یکی از عوامل برتری ساز در جنگ ها است . از این رو تاثیر آن به عنوان یک محرک ، در تمام امور همیشه مورد توجه بوده وجایگاه خاصی درنیروهای مسلح و سیاست های دفاعی و نظامی کشور ها پیدا کرده است.

   تاریخ بشری با شروع جنگ های ابتدایی شبه نظامی وکنش های متقابل خصومت آمیزمیان افراد شروع شده است . تقریبا” تمام تمدنهای جدید زاییده جنگ و هم چنین اضمحلال تمامی تمدنهای معروف قبلی بوده است . این پدیده با تحولات اقتصادی اجتماعی تکنولوژی و نیز دگرگونی در شرایط ایدئولوژیک و سیاسی انگیزه ها اهداف و اشکال مختلفی همراه بوده است . بنابراین ، سخن از جنگ روانی مضمون جدیدی برای اندیشه ای قدیمی بوده که فراینده پرفراز و نشیب و پیچیده ای راطی کرده است . این فرایند در جهانی که درگیر و دار انقلابها و تحولات عظیم علمی و فنی و اطلاعاتی و فرهنگی و معنوی می باشد هر آینه پیچیده ترمی شود.

   در جهان امروز،جنگ روانی جزئی از فعالیت های سیاسی ، نظامی ، اقتصادی و اجتماعی کشورهای استعماری است که تحت پوشش سازمان های اطلاعاتی در سطح ملی و بین المللی دارای کارکردهای گوناگون می باشد. برای مثال ، سازمان مرکزی اطلاعاتی آمریکا (سیا) درحال حاضر با استفاده از شیوه های روانی ، کنترل افکار عمومی آمریکا و سایر نقاط جهان را در دست دارد.( متفکر،۱۳۸۳ ،ص۲۹)

     امروزه جنگ روانی بخشی از کشور داری و در کنار ابزار های قدرت ملی جای گرفته است و به عنوان یک پدیده همیشگی و پیوسته صرفا به مقطع و فصل خاصی وابسته نیست و برد وسیع وگسترده ای پیدا کرده وکشور ها باید چه در زمان جنگ و چه در زمان صلح برای به کار گیری آن یا دفاع در مقابل آن آماده باشند.پیشرفتهای تکنولوژیک در علم ارتباطات ، امکاناتی را در اختیار جنگ روانی قرار داده است .این امکانات یعنی گیرنده ها و فرستنده های رادیویی موج کوتاه ، فیلم ، گسترش گیرنده های تلویزیونی و ماهواره و ازدیاد مطبوعات موجب شده اند تا احتمال در معرض قرار گرفتن مخاطبان جنگ روانی افزایش یابد .

   درجنگ های آینده اهمیت عملیات روانی به مراتب ازعملیات نظامی مهمتر خواهد بود و در رویارویی نیروها به صورت جنگ های بدون خون ریزی خواهد بود. در نبرد آینده عملیات روانی از ابعاد مهم نبرد نامتقارن خواهد بود . .(لطیفیان،۱۳۸۳،ص،۱۳۰).

   خداونددر آیه ۶۰ سوره انفال چنین میفرماید: ترهبون به عدوا…وعد وکم یعنی با استفاده از ایمان (نیروی معنوی)و توکل به خداوند بزرگ در دل دشمنان خدا رعب و وحشت افکنید . در جنگ آینده از این آیه می توان بهره های زیادی برد. شناخت دقیق نیات، انگیزه ها و مسایل روانی و موثر به نیروهای خود و دشمنان ، از ضروریات مهم هر نبرد است .”سن تزو در چین باستان جمله ای را به این مضمون گفته که اگر خود و دشمنت رادقیقا” بشناسی پیروزی شما در نبرد حتمی است.”

   از میان مطلب ذکرشده آنچه که دارای اهمییت بیشتری است ، موضوع شیوه های عملیات روانی آمریکا و چگونگی مقابله با آن میباشد . با توجه به مواضعی که دشمنان قسم خورده ما (جنگ طلبان کاخ سفید) در خصوص ایران اسلامی در رابطه با پروژه برخورد باکشورهای همخوان با سیاست های جهانی آمریکا، این احتمال وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران جزوه اهداف اصلی آمریکا قرار بگیرد . امید میرود که توانسته باشیم اطلاعاتی درخور موضوع (مقابله با جنگ روانی آمریکا )به کارشناسا ن جنگ روانی فراهم آورده ، تا بتوانیم شناخت لازم را برای راههای مقابله با اهداف ، شیوه و روشهای جنگ روانی آمریکا را برای همه دست اندرکاران ، و کارشناسان فراهم آوریم.

بیان مسئله:

   جنگ روانی قدمتی دیرینه دارد. صاحب نظران اغلب ازجنگ روانی به عنوان جنگ افکار، جنگ اعصاب،جنگ واژه ها ،و جنگ سرد یادکرده اند .برای اینکه این جنگ باعث میشود که اندیشه، بینش، عقل و در نهایت روحیه نیروهای درگیر و مخاطبان مورد هدف قرارگیرد. ابرقدرتهای استکباری و حامیان آنها به خصوص آمریکا از جمله کشورهای هستند که توانسته اند از آن بهره برداری لازم وکافی را در جهان ببرند ، آنها از تمام روشها و شیوه فنون پیشرفت علوم ارتباطات و ابزارهای پیشرفته درسه جنگ ایران و عراق ، خلیج فارس (جنگ نفت) و جنگ ا فغانستان و مبارزه(به اصطلاح) با تروریسم دراعمال جنگ روانی استفاده کرده اند . پیشرفتهای فزاینده در زمینه های سخت افزار و نرم افزار و افزایش سرعت تبادل و حجم داده ها باعث شده محدودیتهای کنونی استفاده از اینترنت به کلی از بین برود . و اینترنت بستری مناسب برای عرصه های عملیات روانی و زمینه ساز ارتقاء قابلیتهای عملیات روانی قرارگیرد . امروزه شاهد تحقیقات زیادی در مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاهها درمورد عملیات روانی هستیم ولی چگونه میتوان با عملیات روانی آمریکا به مقابله پرداخت ؟موضوعی است که کمتر در مورد آن تحقیق صورت گرفته است . به جهت اهمیتی که این امر درسیاست جمهوری اسلامی ایران دارد ، محقق در صدد این برآمده است که در این مقاله به صورت علمی به این سئوال جواب دهد .، که جمهوری اسلامی ایران با توجه به شیوه های عملیات روانی آمریکا چگونه میتواند با آنها به مقابله بپردازد:

سوال اصلی:

   شیوه های عملیات روانی جمهوری اسلامی ایران در جنگ آینده برای مقابله با عملیات روانی آمریکا چیست؟

سوالات فرعی:

   ۱)در جنگ های آینده آمریکا از چه شیوه های عملیات روانی استفاده خواهد کرد؟

۲) شیوه های عملیات فریب جمهوری اسلامی ایران در جنگ آینده درتقابل با عملیات روانی آمریکا چیست؟

فرضیه اصلی:

   به نظر می رسد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به شیوه های عملیات روانی آمریکا درسطح منطقه و در روند تاریخ تحولات ، سیاسی ، فرهنگی و… از شیوه روشنگری ، فریب ، ایجاد ترس و وحشت و… برای مقابله با آنها استفاده نماید .

فرضیه فرعی:

۱) به نظر میرسد آمریکا باتوجه به تاکتیک های که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله در نظر گرفته از شیوه های تهدید به حمله نظامی ،رسانه های جمعی ، تحریم اقتصادی و…،استفاده نماید

۲)به نظر می رسد جمهوری اسلامی ایران با استفاده از شیوه های فرهنگی ، فریب ، ایجاد ترس و وحشت و… بتواند با شیوه های عملیات روانی آمریکا مقابله نماید .

اهمیت و دلایل انتخاب موضوع:

   زمانی که آمریکا عمدتا از طریق “اداره اطلاعات جنگ “و”بخش جنگ روانی ستاد ارتش”درگیر برنامه های گسترده جنگ روانی شده بود. طرح انگلیس، مطرح شد و از طریق ۱- هیات اجرایی”جنگ سیاسی “با ایجاد سازمان مخفی برای تبلیغ درکشورهای دشمن یا کشورهای اشغال شده توسط دشمن ‍۲- سازمان های اطلاعاتی جهت انجام برنامه های جنگ روانی ۳-بخش”ماورای بحار در بی-بی-سی”با دریافت راهنمایی از مراکز فوق اقدام به ارسال خبر به تمام کشورها میکرد.دراین زمان جنگ روانی به عنوان یک ا بزار نظامی ، شناخته و پذیرفته شده بود که از لحاظ اعتبار ، قدرت و مسئولیت با بخشهای نظامی ، اقتصادی و سیاسی برابری میکرد.این امر در طی جنگ جهانی دوم از چنان اهمیتی برخوردار شد که دو رقیب در به کار بردن عملیات روانی برای رسیدن به اهداف خود، به رقابت جدی با یکدیگر برخاستند و از آن پس این تلاش “جنگ روانی “و یا”جنگ اعصاب “نامیده شد.پس از این دوره، اهمیت جنگ روانی به اندازه جنگ مسلحانه و حتی در مواردی بیش از آن گردید، به طوری که جنگ مسلحانه درخدمت جنگ روانی درآمد .

   در طول جنگ جهانی دوم ، نیروهای درگیر به خوبی دریافته بودند که بکارگیری مناسب جنگ روانی،کمک بسیارمؤثری در راه دستیابی به اهداف سیاسی و نظامی آنان است، به همین جهت ازاین حربه استفاده میکردند تا برای در هم شکستن روحیه دشمن ، فلج کردن اراده پایداری مردم کشوردشمن و همچنین حفظ و افزایش روحیه دفاعی مردم و نیروهای خودی در برابر جنگ روانی بهره لازم را ببرند.

   امروزه به دلیل ظهور رسانه ها ، امکان استفاده از قدرت سخت بسیار مشکل است بنا بر این کشورها تمایل دارند از ابزارهای غیر خشونت آمیز برای تسلط بر کشورها استفاده کنند. یکی از این ابزارها عملیات روانی است که عموما”بر پایه فریب اذ هان می باشد.-با توجه به وضعیت سلطه جویی آمریکا ممکن است توسط ابزارهای جدید در آینده د ست به اقدام علیه کشورما و یا سایرکشورها بزند لذا شناخت اهداف نظامی عملیات روانی و روشها و ابزارهای جنگ روانی و نحوه مقابله برای ما به خصوص نیروهای نظامی امری ضروری به نظرمیرسد.

   -جلوگیری از تاثیرگذاری ابزارهای جنگ روانی آمریکا و هم چنین دفاع همه جانبه درمقابله با جنگ روانی آمریکا درآینده.

-اهمیت و حساسیت و نقش کلیدی عملیات روانی در تحقق اهداف سپاه در جنگ آینده.

-علاقه دانشجو(محقق).

-خلاءموجود در موضوع تحقیق.

نوع تحقیق:

   نوع تحقیق به جهت ماهیت آن کاربردی خواهد بود.

روش تحقیق:

   در این تحقیق از روش “زمینه یابی از کارشناسان و صاحبنظران ” یا توصیفی-تحلیلی استفاده شده است .

متغیرها:

الف) متغیر مستقل : شیوه های مقابله.

ب) متغیر وابسته : عملیات روانی آمریکا در جنگ آینده..

جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه:

. با مشورت و راهنمایی استاد راهنما و مشاور کلیه کتب و اسنادی که با موضوع تحقیق در ارتباط هستند ، و همچنین فرماندهان و مسئولین فرهنگی سپاه در رده ستاد و نیز صاحب نظران فرهنگی سپاه در دانشگاه امام حسین (ع)، بعنوان جامعه آماری که تعداد   ۲۰۰ نفر در نظر گرفته شده اند. طبق تعاریف ارائه شده جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه ی کتب و اسناد که با شیوه های مقابله با عملیات روانی آمریکا درجنگ آینده با تاکید بر فریب و عملیات های روانی که آمریکا در گذشته مورد استفاده قرار داده ، میباشد زیرباشند : . باتوجه به نوع تحقیق ، روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری طبقه بندی شده استفاده شده است . تا آنجا که ممکن بود به نزد همه جامعه آماری رفتیم و با آنها مصاحبه کردیم.

مبانی نظری تحقیق:

پیشینه تحقیق:

   جنگ روانی را از نظر تاریخی می توان به سه دوره الف : جنگ روانی در عصر باستان ب : جنگ روانی در عصر میانه ج: جنگ روانی در عصر جدید تقسیم کرد

جنگ روانی در عصر باستان.   براسا س اطلاعات موجود در منابع تاریخی ، جنگ روانی از گذشته بسیار دور مورد استفاده بشر واقع شده است . لاین برگر استفاده از وحشت و هراس توسط کیدون درجدال های او در برابر میدیانیتهاmidianies رادرحدود سال ۱۲۵۴قبل ازمیلاد ذکر میکند.استفاده از”اسب تراوا”توسط یونانیان برای تصرف تراوا ، یکی از مشهورترین نمونه های تاریخی این شیوه باشد.

جنگ روانی در عصرمیانه:

   یکی از روشها ی جنگ روانی که رسول اکرم (ص) برای تضعیف روحیه و ارعاب مخالفان بکار می بردند از بین بردن بلند گوهای تبلیغاتی دشمن بود ،که بطور علنی وعملی با پخش شایعاتی باعث تضعیف روحیه مسلمین می شدند ، از جمله کشتن عصماء دختر مروان ازقبیله بنی امیه و کشته شدن ابوعفک که مردم را علیه اسلام تحریک می نمودند ، بود.( متفکر،۱۳۸۳،ص۲۴ )

جنگ روانی در عصرجدید:

   با بررسی تحولات جنگ روانی، ارتش آمریکا در اوایل جنگ کره اداره ریاست جنگ روانیocpw رابه عنوان یک بخش ستادی ویژه ایجاد مینماید. با تاسیس دفتر ریاست جنگ روانی علاقه به این پدیده درمیان نیروهای مسلح آمریکا نیزگسترش یافت و با تحولات در صحنه عمل ، دکترین جدید ظاهر شد و براساس آن جمگ روانی جای خود را به عملیات روانی و اقدامات روانی داد و عملیات روانی به عنوان فعالیتی تعریف شد که عبارت بود از “اقدامات سیاسی، نظامی، اقتصادی، و ایدولوژیک که برای ایجاد احساسات ، نگرشها یا رفتار مطلوب در گروهای دوست ، دشمن، بیطرف ، مخالف به منظور تامین مقاصد ملی طراحی و اجرا میشد. ( حسینی،۱۳۷۲،ص۷)

نظریات مختلفی در مورد عملیات روانی بیان شده است که به دو مورد آن به طور خلاصه اشاره میشود. “رونالد پروس“درباره ارزیابی تازه از جنگ روانی می نویسد : باید تعبیرات بی فایده “جنگ روانی”و”جنگ سرد ” را به کنار گذاشت و به جای آنها از واژه های توضیحی بهتری استفاده کرد .جنگ سرد و جنگ روانی اصطلاحات ناموفقی هستند .عاصف،۱۳۸۴،ص۶۷)

   “لنبرگر“: (استفاده از تبلیقات در برابر دشمن همراه با دیگر وسایل اجرایی نظامی، اقتصادی و یا سیاسی که احتمالا برای تقویت تبلیغات ضروری است .) (همان،ص،۷۷)

   نظریات و نگرشهای متفاوتی نسبت به عملیات روانی وجود دارد :یک نگرش، می گوید جنگ روانی عبارت است از مجموع اقدامات یک کشور به منظور اثرگذاری و نفوذ بر عقاید و رفتار دولت ها و مردم در جهت مطلوب و با ابزارهایی غیر از ابزار نظامی ، سیاسی و اقتصادی انجام می شود. طرفداران این نگرش،اغلب بر این باورند که تبلیغات جزءاساسی و اصلی جنگ روانی است نه همه آن.

   نگرش دومی وجود دارد که معتقد است :عملیات روانی ، طیف وسیعی از فعالیت ها نظیر ترور و خشونت سمبلیک را در بر می گیرد که به منظور ارعاب یا ترغیب مخالفان به تطبیق رفتار خودطراحی می شوند.کسانی که به این نگرش معتقد هستند ، فعالیت های پنهان نظیر جاسوسی ، براندازی-آدم کشی و دیگر اشکال فعالیت های پنهان که برای قالب بندی افکار و رفتار گروههای خاص طراحی شده باشد را درقلمرو عملیات روانی قرارمی دهند

   نگرش سوم، عملیات روانی را شامل اقداماتی نظیر رسوخ در شخصیت افراد می داند که باتکنیک هایی همچون شستشوی مغزی ، هیپنوتیزم و استفاده از عوامل روان دارویی که ادعا می شود برخی از دولت ها در زندان ها به کار گرفته اند ، انجام میشود. نگرش چهارم معتقد است ، عملیات روانی عملیاتی است که برای انتقال اطلاعات و نشانه های برگزیده شده باهدف تاثیرگذاری برهیجان ها ، انگیزه ، و استقلال عینی مخاطبان خارجی رفتار دولتهای بیگانه سازمانها، گروها و تمامی افراد طرح ریزی می شود .

(جمعی از نویسندگان –سال ۲۰۰۴ –ص۵).

عملیات:

اجرای طرحهای نظامی که مبین ماموریتها و تدابیر استراتژیکی ، تاکتیکی ، خدماتی آموزشی و اداری اعلام شده ازسوی رده های بالاتر هستند (محمد نژاد ،نوروزی،۱۳۷۸،ص۲۰۷)

عملیات براساس عرصه های فعالیت:شاملعملیات ایذای:عملیات تاخیری:عملیات هوا برد:و بر اساس کیفیت فعالیت شامل عملیات روانی تقسیم می شود .

انواع عملیاتهای روانی:شامل :عملیات روانی استراتژیک:،عملیات روانی در سطح عملیاتی،عملیات روانی تحکیمی،عملیات روانی تاکتیکی، عملیات فرهنگی میباشد.

عملیات روانی آمریکا

عملیات برنامه ریزی شده برای فرستادن اطلاعات و معیارهای گزینش شده به مخاطبان خا رجی به منظور تحت تا ثیرقرار دادن«هیجانات » «انگیزه ها »استدلال عینی و نهایتا رفتارحکومتها، سازمانها، گروها و افراد خارجی -هدف عملیات روانی اغوا یا تقویت نگرشها و رفتار خارجیان بر وفق هدفهای عاملین عملیات روانی است (الیاسی،۱۳۷۴،ص۱۲۷)

عملیات روانی آمریکا در ویتنام:

   آمریکائی ها در سال ۱۹۶۵وارد ویتنام جنوبی شدند تا جلو «سلطه کمونیستی»راگرفته و در آنجا یک «جامعه با ثبات و رشد کننده به طریق دمکراتیک»ایجاد کنند.عملیات نظامی علیه ویتکنگها و نیروهای نظامی شمال و بکار بردن طرحهای اقتصادی و سیاسی در بین مردم ویتنام جنوبی که (جنگ دوگانه نام گرفت)و در برگیرنده جنبه های قهری و غیرقهری بود به ترغیب برای رسیدن به هدفهای اول و دوم فوق در نظر گرفته شد.آمریکائی ها هم چنین مستقیما با یک مبارزه تبلیغاتی شدید به نفع حکومت سایگون درنبرد علیه « قلبها و اذهان» ویتنامی ها شرکت کردند.این مبارزه در راستای ابتکاراتی در عرصه های نظامی و سیاسی-اقتصادی ادامه یافت و جنگ دوگانه را به جنگ منفرد عملیاتی تبدیل کرد.( ملکوتیان، ۱۳۷۲،ص ۱۹)

فریب:

   فریب از عناصر سنتی منازعات سیاسی و نظا می است بسیاری استدلال می کنند که فریب ویژگی ذاتی همه تعاملات انسانی است .بعضی اوقات فریب به اشتباه با اطلاعات غلط یا آشفتگی غیرعمدی یکی تلقی می شود .ا طلاعات نادرست یا به عبارتی فریب عمدی را نباید با اطلاعات غلط یکی تلقی کرد. فریب با دو معیار تعیین می شود: نخست اینکه اقدامی عمدی است : دوم اینکه طرف استفاده کننده از فریب آراء به منظور دستیابی به مزیتی طراحی میکند . اشکال مختلف فریب ماهیتأ در پنهان کاری و اقدامات گمراه کننده مشترک اند.(دزفولی ،۱۳۸۴،ص۳۲)

تعریف فریب:

   فریب عبا رت است از ارائه وارونه واقعیت برای دستیابی به برخی برتریها ، فریب سیاسی از طریق داشتن روابط دیپلماتیک یا بین المللی و فریب نظا می از طریق عملکرد نیروهای نظامی حاصل میشود. (کریمی نیا،۱۳۸۳،ص۹۵)

انواع فریب:شامل:فریب استراتژیک،فریب عملیاتی،فریب تاکتیکی ،فریب سیاسی ،فریب نظامی میباشد.

انواع فریب نظامی:فریب نظامی استراتژیک،فریب نظامی تاکتیک،فریب نظامی نیرو،فریب نظامی در حمایت از امنیت عملیات است.

هدف فریب

   هدف فریب عبارت است از نتیجه مطلوب عملیات فریب از اینکه دشمن چه اقدامی را در زمان حساس و یا مکان مورد نظر انجام داده یا میدهد . هدف عملیات فریب همواره با واژه “اقدامات خاص “بیان میشود، نظیر “وادارکردن دشمن به انتقال نیروهای احتیاط خود از نقطه a به نقطه b در طول ساعت h”و یا به اشتباه انداختن دشمن طوری که تصور کند از جناح چپ مورد حمله واقع خواهد شد” نمیتواند هدف عملیات فریب باشد . و این انتظارمطلوب به شمار می رود . مجبور کردن فرماندهان دشمن به تفکری خاص تنها از این جهت اهمیت دارد که یک مرحله از تحریک وی برای مبادرت به عملی است که به اقدامی مطلوب برای هدف عملیات فریب منجر گردد تفکر بدون عمل دارای ارزش نظامی میباشد(موحدی نیا ، ۱۳۸۵، ص۸۸)

تعریف جنگ:

جنگ : این اصطلاح به انواع اعمال قهریه و جبریه ای اطلاق می شود که دولتی به دولت دیگر اعمال می دارد تا آن را به تمکین و اراده خود مجبور سازد . به اعتقاد کلاوزوتیز- تئوریسین مشهور”جنگ ادامه سیاست است با وسایل دیگر”

جنگ آینده:

   زمانی که به گذشته تاریخ نگاه می کنیم و آن را مورد بررسی قرار می دهیم به این مسئله میرسیم که در طول زمان ، براساس تغییرات بنیادین در ابزار و تجهیزات و دسترسی بشر به تکنولوژی برتر، بخشی از مفاهیم جنگ نیز تغییر می یابد .

   جهان امروز به لحاظ پیشرفت تکنولوژی و وجود ارتباطات مختلف ، به یک دهکده کوچک تبدیل شده است و عمده کشورها با هم ارتباط و تعامل داشته و جمعیت ها و کشور ها آنچنان به هم گره خورده اند که جدا شدن آنها امکان پذیر نیست. در جنگ آینده ممکن است ما با دشمن در دو فضا (صحنه) روبرو شویم : (الف :فضای اول :جنگ بین دو نیروی متخاصم در یک جغرافیای مشخص .(ب : فضای دوم : برخورد دو نیروی متخاصم در جغرافیای جهانی و خارج از قواعد عملیات نظامی و یا سازمان ، ابزار و تجهیزات ویژه و روشها و تاکتیکهای ابتکاری و جدید که عموما ماهیت غیر نظامی دارند

   جنگ آینده به لحاظ پیچیدگی در تکنیک و تاکتیک نیاز به آموزشهای فوق العاده زیاد دارد و از این جهت نیروهای ما از کوچکترین رده تا بزرگترین رده باید بتواند در مقابل یک دشمن برتر، آمادگی عکس العمل مناسب داشته باشند. جنگهای آینده ممکن است بصورت دفعی شروع و با بیشترین سرعت ادامه پیدا کند و ما باید همیشه آماده بوده و با حفظ کارایی رزمی در همه زمینه ها در حداقل زمان،خودرا با شرایط وفق داده و مشابه ابتدای جنگ تحمیلی غافلگیرنشویم. (همان،ص ۲۹)

ویژه گیهای جنگ آینده:

-برخورد دو نیروی متخاصم درجغرافیای جهانی(ماهیت شیوه جنگی،برخورد در حوزه های مختلف( سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و نظامی،جنگ بین قوی و ضعیف،معمولا خارج از قواعد نظامی می باشد،معمولا با سازمان وتجهیزات ویژه وخاص انجام می شود،استفاده از روشها و تاکتیکهای ابتکاری و منحصر به فرد و جدید،درگیری با نقاط آسیب پذیر دشمن،پرهیز از قرینه سازی،درک و شناخت شرایط زمانی و مکانی،تحمیل جنگ فرسایشی به دشمن،تضعیف اراده دشمن برتر،سرعت و شدت در اجرای عملیات،اتکاء زیاد به اصل غافلگیری و فریب،داشتن خلاقیت و ابتکار درنیروها و فرمانده هان،درگیری غیرمستقیم با دشمن،استفاده از عملیاتهای استشهادی،

انواع جنگهای آینده:جنگ نامتقارن،جنگ متعارف،جنگ نامتوازن میباشد.

ادبیات نظامی آمریکا:روند شکل گیری آمریکا،روند توسعه طلبی معاصرآمریکا،روند توسعه طلبی آمریکا درآینده،استراتژی آمریکا برای قرن بیست ویک،متدلوژی سناریو پردازی در مورد جهان و جنگ آینده،متد لوژی روند کنونی و پیش بینی جهان آینده،

شیوه های مقابله با آمریکا:

عملیاتهای آشکار:

   یکی از سیاست های مزورانه ی که آمریکا در ممالک اسلامی بخصوص در کشور های تحت سلطه خود از جمله عراق ، دنبال می کند تلاش در جهت ایجاد نفاق مذهبی و تفرقه قومی و نژادی است این سیاست در کشور عراق و اخیرا در لبنان و فلسطین پررنگ تر به نظر می رسد .همه می دانند و خود مردم عراق که عامل اصلی ناامنی و کشتار در داخل عراق نیروهای اشغالگری هستند که تب و تاب مردم را گرفتند و زندان های مخوفی را دایر کردن و بالاخره هر روز دهها و صد ها کشته برجای می گذارند در کنار متهم کردن دیگران مسئله تفرقه گروهی و نژادی است آمریکاییها در بین صفوف مسلمانان کوشش می کنند که تفرقه ایجاد بشود بین شیعه و سنی و هم چنین بین ترکمن و بین عرب و سایرین به هر حال اینها تلاش خودشان را می کنند اما از این نظرکه بین شیعه و سنی اینها تفرقه مذهبی را دامن بزنند مسلمانان باید هوشیار باشند که دشمن می خواهد از این طریق به هر نحوی در صف مسلمانان تفرقه ایجاد کنند و به این ترتیب بتواند به غارت سرمایه ها و هم چنین ناامنی بپردازد .

(گروه سیاسی دری،۸۵،اینترنت htm)

عملیاتهای پنهان:

   آنچه فرهنگ های ملت های جهان سوم و مشرق زمین را تهدید می کند جنبه های مبتذل و سود جویانه و سلطه گرانه ی فرهنگ غرب است که به دلایل سیاسی و اقتصادی سوار بر ارابه های تکنولوژی هوشیاری و اعتبار و هویت ملی انسانها را مورد تهاجم قرار می دهند و با اختصاص بودجه های هنگفت زمینه ی صدور این ارزشها و ناهنجاری های اخلاقی را فراهم می سازد. این ارزش های بیگانه با فرهنگ خودی ، عموما در قالب الگو ها و مدهای تمدن عرضه می شوند ، در حالی که بزرگترین دشمن فرهنگ “مد “ا ست که باعث از بین رفتن ارزشهای واقعی آن می گردد.”مد “در پی جایگزینی است ، مرتب ابداع و الگو های تازه ، خود را از بین میبرد.زیرا بشر وقتی که از حس بسیار با عظمت و نوگرایی در تجدد کمالات روانی و روحی استفاده نکرد ، حتمی است که آن حس را به دست مد بازیهای مستمر نمایشهای ظاهری خواهد سپرد .(همان)

   تشکیلات و ساختار مراکز سازماندهی ، هدایت و کنترل عملیات روانی یک مقوله سری بوده و از سوی همه کشورها مخفی نگاه داشته می شود . سازمان های عملیات روانی عمدتا در ذیل مراکز نظامی ، امنیتی و تحقیقا ت استراتژیک قرارگرفته و با سرویس های اطلاعاتی رابطه تنگاتنگی دارند . مقارن اولین سال شرکت دولت آمریکا در جنگ جهانی دوم ، قریب به ۹ آژانس غیر متشکل ازنظامی و غیر نظامی هدایت و رهبری جنگ های روانی علیه دشمن را به عهده داشتند ،ولی در سال ۱۹۵۰ برای نخستین بار یک سازمان منسجم توسط هاری ترومن تشکیل می شود و آن کمیسیون روان شناسی یا استراتژی روانی نام می گیرد .

بسترهای عملیات روانی آمریکا:شاملبستر های قومیتی، بسترهای حزبی و سیاسی،بسترهای اجتماعی و فرهنگی،بستر های اقتصادی. میشود. بر اساس ادبیات تحقیق که بیان شده است ، می توان مطالب آنها را بصورت مدل مفهومی زیر خلاصه نمود که در آن شیوه های عملیات روانی آمریکا که شامل : عملیاتهای فرهنگی ، سیاسی ، تهدید نظامی ، اقتصادی می باشد آورده شده است ، و همچنین بستر های عملیات روانی در ایران که برای اعمال شیوه های عملیات روانی آمریکا فراهم بود بدین صورت بیان شده که شامل : بستر های فرهنگی .

اقتصادی ، نظامی ، جریانهای حزبی و سیاسی ، و قومیت های ایران می باشد. با توجه به مراحل اشاره شده در بالا ویژه گیهای جنگ آینده شامل : ماهیت شیوه جنگ ، خارج از قواعد نظامی ، جنگ بین قوی وضعیف ، فرسایشی بودن جنگ ، پرهیز از قرینه سازی ، تضعیف اراده دشمن ، سرعت ، شدت ، خلاقیت، ابتکار ، غافلگیری ، دارای تجهیزات ویژه ، منحصر به فرد بودن جنگ ، درگیری بانقاط آسیب پذیردشمن، درگیری در حوزه های سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و…همچنین درگیری غیر مستقیم با دشمن ، و استشهادی بودن جنگ می باشد. و تاکتیک های مشخص شده برای مقابله با عملیات روانی آمریکا ؛ تاکتیک روشنگری ، تاکتیک گواهی ، حمله به نقاط ضعف دشمن ، تاکتیک فریب ، تاکتیک ایجاد ترس و وحشت ، و معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ، می باشد .

   در آینده یک سری عملیات های روانی توسط آمریکا و همچنین ویژه گیهای جامعه ایرانی بیان شده که عملیات روانی آمریکا شامل: تهدید به حمله نظامی ، رسانه های جمعی ، ماهواره ها ، تحریم اقتصادی، سیاسی ، تهاجم فرهنگی ؛ و ویژه گیهای جامعه ایرانی شامل : رهبری(هدایت) ، اعتقادات مذهبی، روحیه شهادت طلبی ، هویت ایرانی اسلامی ، ژئوپلتیک جغرافیای ایران، می باشد .

با توجه به عملیات روانی آمریکا و تاکتیک های مشخص شده برای مقابله باعملیات روانی آمریکا ازطریق پرسشنامه و مصاحبه زمینه یابی از کارشناسان و صاحب نظران که شامل فرمانده هان و مسئولین سپاه در رده ستاد و نیز صاحب نظران فرهنگی سپاه در دانشگاه امام حسین (ع) می باشند ، شیوه های مقابله با عملیات روانی (فریب ) آمریکا مورد بررسی قرار می گیرد ،

 یافته های تحقیق:

در این پژوهش برای رسیدن به شیوه های مقابله عملیات روانی آمریکا در جنگ آینده ، به دو صورت انجام گرفته است . برای تدوین ادبیات موضوع و مباحث نظری تحقیق ، جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و بررسی اسناد اقدام گردیده . به این صورت که با مطالعه متون ، مقالات ، کتاب ، مراجعه به سایت های اینترنت ، روزنامه ها ، خبر نامه ها ، و منابع دیگر که مرتبط با موضوع میباشد.و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش فیش برداری و جمع آوری اطلاعات گردید و سپس با استفاده از پرسشنامه ای که از مؤلفه های بدست آمده از فصل دوم و ادبیات تحقیق بدست آمده بود در مقایسه زوجی تعداد ۴۸سئوال برای این امر ساخته شد ،اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید .

فصل اول و دوم به کمک روش کتابخانه ای شکل گرفت که به کمک این دو فصل شاخص ها و مفاهیم اصلی تحقیق شناسائی شدو سؤالاتی برمبنای آنها ساخته شد تا زمینه مراجعه به اساتید و نخبگان عملیات روانی فراهم گردد که در این وضعیت از روش میدانی استفاده شد .بنابر این روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای برای تدوین فصول اول و دوم و میدانی برای تهیه یافته های تحقیق فصل چهارم می باشد.اطلاعات پرسشنامه های تحقیق پس از جمع آوری وارد نرم افزار آماری spss گردید و سپس با استفاده از امکانات نرم افزار فوق نتایج مورد نظر استخراج گردید. و مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت . در این پژوهش نیز متناسب با تحلیل داده ها و اطلاعات از شیوه های آماری استفاده گردید .برای پاسخ به سوالات اساسی از روشهای آماری توصیفی (شاخص های تمایل به مرکز ، پراکندگی ، نسبت ها و درصدها و نمودارها نیز استفاده شد.

پس از ورود اطلاعات و پردازش آن ها با استفاده از نرم افزار spssیافته های تحقیق در سه بخش ارائه گردیده است .ابتدا مشخصات پاسخ گویان.سپس نظرات پاسخ گویان در باره هر یک از سؤالات پرسشنامه بصورت درصدبندی ارائه شده و در آخر به تحلیل داده ها پرداخته شده است.

الف: مشخصات پاسخگویان:

۱- میزان تحصیلات پاسخگویان:

۴۰/۶۳٪ پاسخگویان دارای تحصیلات فوق لیسانس و دکتری هستند در حالی که ۵۰/۳۶٪آنان دارای تحصیلات فوق دیپلم و لیسانس میباشند و۱٪از نمونه مورد بررسی تحصیلات خود را بیان نکرده اند. این به معنای اینست که پاسخگویان دارای تجربه کافی برای پاسخگویی هستند .

۲-رشته تحصیلی پاسخگویان:

۵۰٪ پاسخگویان در رشته های علوم انسانی ،۱/۳۸٪علوم نظامی و۹/۱۰٪در رشته های فنی میباشند.

۳-درجه نظامی پاسخگویان:

۳۰/۷۲٪ از پاسخگویان دارای درجه ۱۶به بالا میباشند و ۸۰/۲۷٪ دارای درجه۱۴و ۱۵ ، میباشند این نتایج نیز بیانگر توانایی وتناسب پاسخگویان با موضوع مورد بررسی میباشد .

۴-سابقه کار پاسخگویان در عملیات روانی:

۶۰/۹۳٪ پاسخگویان دارای سابقه ی ۱ الی ۱۵ سال میباشند . و۴۰/۶٪ دارای سابقه ۱۵ الی ۳۰ سال میباشند ، این بدین معناست که پاسخگویان دارای سابقه کار زیاد و دارای تجربه خوب میباشند بنابر این قابلیت پاسخگویی را دارند.

نظرات پاسخ گویان در باره هر یک از سؤالات پرسشنامه بصورت درصدبندی :

۱- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک روشنگری،آمریکا،۲/۴۷٪احتمال استفاده از شیوه تهاجم فرهنگی ، ۲/۲۲٪ تحریم اقتصادی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۱/۶۴ ٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۲- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک گواهی،آمریکا۵/۳۹٪احتمال استفاده از شیوه رسانه های جمعی ،۳/۲۶٪ تحریم اقتصادی ۷/۲۳٪ تهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با۵۰ ٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۳-باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ،آمریکا،۵/۴۷٪احتمال استفاده از شیوه تهدید به حمله نظامی ،و ۲۵٪ رسانه های جمعی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۵/۳۷ ٪شیوه حمله به نقاط ضعف دشمن ۵/۲۷٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۴- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک حمله به نقاط ضعف دشمن ،،آمریکا،۳۵٪احتمال استفاده از شیوه تهدید به حمله نظامی ، ۵/۲۲٪ تحریم اقتصادی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۱/۳۴ ٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تهدید به حمله نظامی استفاده نماید.

۵-باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک فریب،آمریکا،۵/۳۸٪احتمال استفاده از شیوه رسانه های جمعی ، ۲/۲۲٪ تحریم اقتصادی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۶/۳۶ ٪تاکتیک روشنگری و۴/۲۴٪ اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک فریب استفاده نماید.

۶- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (ماهیت شیوه جنگ )در تاکتیک ایجاد ترس و وحشت ، آمریکا،۷/۴۸٪احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ۵/۲۰٪ رسانه های جمعی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۲/۴۵ ٪تاکتیک روشنگری ، ۲/۲۶٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۷-۲ باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در تاکتیک روشنگری ، آمریکا،۳۹٪رسانه های جمعی ۸/۲۶٪احتمال استفاده از تهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با۲/۶۳٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۸-باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ، آمریکا،۷/۳۱٪تهدید به حمله نظامی ۷/۳۱٪احتمال استفاده از تهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با۴//۳۲٪تاکتیک روشنگری ،۲۷٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۹- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در تاکتیک گواهی ، آمریکا،۶/۲۵٪رسانه های جمعی ۱/۲۳٪تهدید به حمله نظامی ۱/۲۳٪احتمال استفاده از تهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با۶//۵۲٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۱۰-۲باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در حمله به نقاط ضعف دشمن ، آمریکا،۴/۴۳٪تهدید به حمله نظامی ۵/۲۰٪احتمال استفاده از رسانه های جمعی،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با۵/۳۷٪حمله به نقاط ضعف دشمن ،۲۵٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۱۱- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در تاکتیک فریب ، آمریکا،۵/۳۹٪ رسانه های جمعی ۲/۳۴٪احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با۵/۴۷٪ تاکتیک روشنگری ،۳۰٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۱۲-۲ باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (جنگ بین قوی و ضعیف )در ایجاد ترس و وحشت ، آمریکا،۴/۵۶٪ احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با۱/۳۴٪ تاکتیک روشنگری ،۷/۳۱٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۱۳- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در تاکتیک روشنگری ، آمریکا ، ۴۵٪ تهاجم فرهنگی ،۵/۲۷٪احتمال استفاده ازرسانه های جمعی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ،۵/۶۲٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۱۴- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ، آمریکا ، ۵/۳۲٪ رسانه های جمعی ۳۰٪احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ،۵/۴۷٪ تاکتیک روشنگری ، ۵/۲۷٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران ازحمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۱۵- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در تاکتیک گواهی ، آمریکا ، ۸/۳۶٪ تهاجم فرهنگی ۱/۲۱٪ رسانه های جمعی ،۱/۲۱٪احتمال استفاده ازتحریم اقتصادی، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ،۷/۴۴٪ تاکتیک روشنگری ، ۲/۳۴٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران ازتاکتیک گواهی استفاده نماید.

۱۶- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در حمله به نقاط ضعف دشمن ، آمریکا ، ۶/۴۳٪ تهدید به حمله نظامی ۱/۲۳٪احتمال استفاده ازتهاجم فرهنگی ،دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ،۲/۴۳٪ حمله به نقاط ضعف دشمن ، ۶/۲۱٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران ازتاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۱۷- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در تاکتیک فریب ، آمریکا ، ۵/۳۷٪ تهدید به حمله نظامی ، ۵/۳۷٪احتمال استفاده از رسانه های جمعی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۴۰٪ تاکتیک روشنگری ، ۵/۲۷٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران ازحمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۱۸- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (فرسایشی بودن جنگ )در تاکتیک ترس و وحشت ، آمریکا ، ۶/۵۲٪ ، احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۳/۵۵٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۱۹- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در تاکتیک روشنگری ، آمریکا ،۵۱٪ ، احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۵/۵۷٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۲۰- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ، آمریکا ،۶/۳۶٪ رسانه های جمعی ،۴/۲۴٪ احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۵/۴۲٪تاکتیک روشنگری ،۵/۲۷٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۲۱- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در تاکتیک گواهی ، آمریکا ،۱/۳۴٪ رسانه های جمعی،۸/۲۶٪ احتمال استفاده از تهاجم فرهنگی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۷/۵۳٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از تاکتیک روشنگری استفاده نماید.

۲۲- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در حمله به نقاط ضعف دشمن ، آمریکا ،۵/۳۹٪ ،تهدید به حمله نظامی، ۵/۳۵٪ احتمال استفاده از رسانه های جمعی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۴۰تاکتیک روشنگری ،۵/۳۷٪٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۲۳- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در تاکتیک فریب ، آمریکا ،۵/۳۵٪ رسانه های جمعی،۳۰٪ احتمال استفاده از تهدید به حمله نظامی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با ۲/۴۶٪تاکتیک روشنگری ،۶/۲۵٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

۲۴- باتوجه به ویژه گیهای جنگ آینده (در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… )در ایجاد ترس و وحشت ، آمریکا ،۷/۴۸٪ تهدید به حمله نظامی ،۵/۲۰٪ احتمال استفاده ازرسانه های جمعی ، دارد.اکثریت پاسخگویان برابر با /۴۵٪تاکتیک روشنگری ،۳۵٪اعتقاد دارند که جمهوری اسلامی ایران از حمله به نقاط ضعف دشمن استفاده نماید.

تحلیل داده ها:

معنی داری تعداد آزمون

              z

نام متغیر
۲۲۱/. .۵./۱ ماهیت شیوه جنگ
۸۴۱/. ۶۱۷/. قوی و ضعیف بودن جنگ
۸۸۹/. ۵۸۱/. فرسایشی بودن جنگ
۹۸۰/. ۴۷۰/. جنگ در حوزه های سیاسی وفرهنگی و…

باتوجه به اینکه توزیع داده های متغیرها بر اساس آزمون کولموگرو ف –اسمیرنف – نرمال بودند، لذا از آزمون پارا متریک t استیردنت استفاده گردیده .

فرضیه: ۱ : ماهیت شیوه جنگ در مقایسه با تاکتیک های جمهوری اسلامی ایران

نام متغیر میانگین t درجه آزادی معنی داری
ماهیت شیوه جنگ ۴۸/۱۶ ۵۱۷/۱. ۳۶ ۱۳۸/.

چون معنی داری محاسبه شده بزرگتر از معنی داری سطح آلفای ۵./است بنا براین فرض صفر پذیرفته می شود.

فرضیه:۲ : قوی وضعیف بودن جنگ در مقایسه با تاکتیک های جمهوری اسلامی ایران :

نام متغیر میانگین t درجه آزادی معنی داری
قوی وضعیف بودن جنگ ۹۰/۱۵ ۹۶/۱- ۳۲ ۵۸./.

چون معنی داری محاسبه شده بزرگتر از معنی داری سطح آلفای ۵./است بنا بر این فرض صفر پذیرفته می شود.

 

 

 

فرضیه: ۳ :فرسایشی بودن جنگ در مقایسه با تاکتیک های جمهوری اسلامی ایران :

 

نام متغیر میانگین t درجه آزادی معنی داری
فرسایشی بودن جنگ ۴۴/۱۵ ۷۱/۲- ۳۵ ۱۰./.

 

چون معنی داری محاسبه شده کوچکتر از معنی داری سطح آلفای ۵./است بنا بر این فرض صفر رد و فرض اصلی پذیرفته می شود.

فرضیه:۴جنگ در حوزه های سیاسی وفرهنگی و.. در مقایسه با تاکتیک های جمهوری اسلامی ایران :

 

نام متغیر میانگین t درجه آزادی معنی داری
حوزه های سیاسی وفرهنگی ۷۷/۱۴ ۷۸/۳- ۳۵ ۱../.

 

چون معنی داری محاسبه شده کوچکتر از معنی داری سطح آلفای ۵./است بنا بر این فرض صفر رد و فرض اصلی پذیرفته می شود.

 

 

 

 

 

نتایج :

به کارگیری تاکتیک ها وشیوه های عملیات روانی یکی از راه کارهای موثر در پیش برد اهداف و ماموریت های عملیات روانی محسوب می شود .عملیات روانی در حالی که امکان تحقق سریع اهداف و ماموریت ها را فراهم منماید ، موجب افزایش روحیه و انگیزه کارکنان و انسجام سازمانی میشود ، و در عین حال مقاومت و پایداری نیروهای خودی را در مقابل دشمنان افزایش می دهد .اما این که تاکتیکها وشیوه های مناسب کدام است و کدام یک کاربرد بیشتری دارد مو ضوعی است که در این پژوهش به آن پرداخته شده است و ضمن استفاده از نظرات فرمانده هان و مسئولین فرهنگی سپاه در رده ستاد و نیز صاحب نظران فرهنگی سپاه در دانشگاه امام حسین (ع) برای مقابله با شیوه های عملیات روانی آمریکا در جنگ آینده ارائه شده است . در تحلیلی که از داده ها بعمل آمده فرضیه های ۲و۳ بدلیل اینکه چون معنی داری محاسبه شده کوچکتر از معنی داری سطح آلفای ۵./ است پس فرض صفر رد و فرض اصلی پذیرفته شد.بنا براین فرضیه های ما مورد تائید قرار می گیرد .آنچه تحت عنوان پیشنهاد در پایان این تحقیق ارائه می شود متناظر بر نتایج و یافته های تحقیق است بنابر این نتایج تحقیق بدین صورت بیان میشود .

۱- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک روشنگری ؛ از تهاجم فرهنگی،رسانه های جمعی ،و تهدید به حمله نظامی استفاده نماید ، همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران ازروش تاکتیک روشنگری باید استفاده نماید.

۲- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک گواهی ؛ از تهاجم فرهنگی، و رسانه های جمعی ، استفاده نماید ، همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران ازروش تاکتیک روشنگری باید استفاده نماید.

۳- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک معرفی حریف به عنوان موجودی مادون انسان ؛ از رسانه های جمعی و شیوه تهدید به حمله نظامی ، استفاده نماید ، بعضی ازپاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران بایستی از تاکتیک حمله به نقاط ضف دشمن استفاده نماید ولی بیشتر پاسخگویان معتقدند که باید از روش تاکتیک روشنگری استفاده نماید

۴- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک حمله به نقاط ضعف دشمن ؛ از شیوه تهدید به حمله نظامی ، استفاده نمای همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران ازروش تاکتیک حمله به نقاط ضعف دشمن باید استفاده نماید .

۵- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک فریب ؛ از تهدید به حمله نظامی، و رسانه های جمعی ، استفاده نماید ، همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران ازروش تاکتیک روشنگری باید استفاده نماید..

۶- اگر آمریکا در ماهیت شیوه جنگ ، و در جنگ بین قوی و ضعیف ، و فرسایشی بودن جنگ ، و جنگ در حوزه سیاسی ، فرهنگی و… در تاکتیک ایجاد ترس و وحشت ؛ از تهدید به حمله نظامی ، استفاده نماید ، همه پاسخگویان معتقدند که جمهوری اسلامی ایران از روش تاکتیک روشنگری باید استفاده نماید .

۵-۵)پیشنهادات

آنچه تحت عنوان پیشنهاد در پایان این تحقیق ارائه می شود متناظر بر نتایج و یافته های تحقیق است بنابر این پیشنهادات محقق بدین صورت بیان میشود .

۱-. پیشنهاد می گردد که مسئولین سازمانها مخصوصا سازمانهای نظامی برای روشنگری و آگاه سازی پرسنل تحت امر آموزشهای لازم را بدهند .. مسئولین نظامی باید آموزشهای لازم را به پرسنل خود داده تا در موقع درگیری برای کاهش آسیب پذیری از نقاط قوت دشمن برتر پرهیز نمایند و با بهره برداری از نقاط ضعف او بر وی هجوم برند و همچنین آموزشهای لازم را برای کسب اطلاع وسیع و همه جانبه از نقاط ضعف دشمن ،در مراکز نظامی در اولویت آموزش قرار دهند ..

۲-. پیشنهاد می گردد بیشتر به مسائل فرهنگی و روشنگری و آگاه سازی مردم نسبت به عملیات روانی آمریکا توجه خاصی شود ..آگاه کردن جامعه و روشنگری مبتنی بر این است که باید حیله های دشمن از طریق رسانه های جمعی ، ارتباطات چهره به چهره به اطلاع مردم رسانده شود تا از اهداف دشمن آگاه شوند . بایدروشنگری یا افشاگری و استراتژی حقیت گوئی برای وارد کردن شوک ، هوشیاری و ارشاد مردم بکار گرفته شود ،و فضای غیرواقعی و دور از حقیقت را به سمت فضای واقعیات مورد نظر سوق دهند و نقاط ابهام و گنگ ذهن مردم را بر طرف نمایند. و مورد دیگر اینکه آموزش درون سازمان که شامل کلیه کارکنان ، سربازان و خانواده های کارکنان مخصوصا فرزندان،میشود را تقویت نمایند . و با هماهنگی آموزش و پرورش، آموزش عملیات روانی را در دروس آمادگی دفاعی مدارس از سطوح راهنمایی به بالا تا سطح دانشگاهی بگنجانند .

منابع:

در فصلنامه موجود است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *