منبع: آینده نگر
میزان ورود و خروج سالانه کالا از بنادر کشور چقدر است؟ این اعداد نسبت به سالهای گذشته روند نزولی داشته یا صعودی؟ از چه کشورهایی بیشتر بوده و به چه میزان؟
در سال ۹۵ آمار صادرات از بنادر ایران ۲۰۷ میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۵۶ تن و آمار واردات به ایران ۳۶ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۲۵۰ تن بوده است. در این سال، آمار صادرات ۵۲ درصد و آمار واردات ۲ درصد رشد داشته است. در سال ۹۵ به میزان ۴۲ درصد نسبت به سال ۹۴ افزایش در تخلیه و بارگیری داشتهایم.
بزرگترین مشکلاتی که شرکتهای کشتیرانی با دستگاههای دولتی دارند، مربوط به کدام بخشهاست؟
طبیعتا بزرگترین مشکل شرکتهای کشتیرانی و نمایندگی، با سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی امور دریایی و بندری است. در مرحله بعد، میتوان از سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی نام برد. از آنجایی که شرکتهای کشتیرانی و نمایندگیها، خدمات خود را به تجار و صاحبان کالا ارائه میکنند، مشکلاتی که روند تجارت را کند میکند اثر سوء در راندمان شرکتهای کشتیرانی نیز میگذارد. مشکلات صاحبان کالا و تجار با سازمانهای گمرک، استاندارد، قرنطینه و بانکها و نظایر اینها است.
بخش خصوصی چقدر در کشتیرانی ایران فعال است؟
بخش خصوصی در حوزه کشتیرانی زیاد فعال نیست. در واقع، حمایت جدی از سوی سازمان بنادر ودریانوردی و دیگر ارگانها در این زمینه به عمل نیامده است.
از نظر بیمه، شرکتهای کشتیرانی ایرانی چه پیشرفتهایی داشتهاند؟
اقداماتی نظیر ایجاد شرکتهای بیمه P&I در زمان تحریم کارگشا بوده است اما به دلیل بینالمللی بودن بحث حمل و نقل، کسب و کار شرکتهای کشتیرانی که وظیفه حمل و نقل محمولات را به عهده دارند مستقیماً مرتبط با مشکلات تجار و صاحبان کالا است.
چه کاستیهایی در کسب و کار کشتیرانی ایران وجود دارد که با برطرف شدن آنها میتوان رونق زیادی به این حوزه بخشید؟
با تسهیل تجارت. مقوله بعدی، ارائه خدمات با قیمت متعادل کرایه حمل توسط شرکتهای کشتیرانی است، که در این حوزه هزینه های بندری ورود و خروج کشتیها باید رقابتی و معقول باشد. موارد زیر را میتوان به عنوان راهکارهای کاستیهای صنعت کشتیرانی عنوان کرد:
– تجار به راحتی بتوانند صادرات و واردات خود را انجام دهند (تسهیل روند تجارت)
– سازمان بنادر تعرفههای خود را رقابتی قرار دهد (پایین آمدن هزینههای شرکت کشتیرانی )
– شرکت کشتیرانی با توجه به هزینههای معقول بتواند کرایه حمل بهتری به تجار ارائه دهد.
– تأمین سوخت در ایران با قیمت مناسب جهت حمایت از شرکتهای کشتیرانی ایرانی در رقابت با شرکتهای خارجی