انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته قدمت ۶۵ ساله دارد؛ محل تاسیس آن در بندر خرمشهر بوده چون در آن موقع، مرکز فعالیتهای کشتیرانی کشور بندر خرمشهر بوده است. این انجمن در آن زمان تحت عنوان «سندیکای شرکتهای نمایندگی کشتیرانی« فعالیت میکرده که با وقوع انقلاب اسلامی وقفهای در کار آن پیش آمد و تعطیل شد اما مجددا فعالیتهای رسمی و قانونی خود را بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۰ پی گرفت و اینبار نام «انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته» را انتخاب کرد. این انجمن حدود ۲۶۵ عضو دارد که شامل تمامی شرکتهاییاند که در حوزه نمایندگی کشتیرانی، پورت اپراتور، تخلیه و بارگیری، بارشماری، بازرسی کشتی و کالا، موسسات ردهبندی و مسائل جانبی آن مانند غواصی فعالیت دارند. تمامی بنادر کشور تحت پوشش فعالیتهای اعضای انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته است. تا قبل از ابلاغیه سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی، تمام فعالیتهایی که در حوزه تصدیگری بنادر انجام میشد به وسیله سازمان بنادر و کشتیرانی صورت میگرفت اما بعد از ابلاغ سیاستهای کلی اصل ۴۴، این سازمان اقدام به برونسپاری کرد و الان به گفته مسئولان انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته، تقریبا بدون اغراق ۹۹ درصد فعالیتها در تمامی بنادر کشور اعم از انبارداری، محوطهها، ترمینالها و پورت اپراتورها توسط بخش خصوصی و اکثریت آن توسط اعضای این انجمن انجام میشود. از آنجایی که ۹۸ درصد کالاهای کشور از طریق بنادر وارد کشور میشوند، میتوان این طور نتیجهگیری کرد که وزن این شرکتها در حوزه اقتصاد نیز بسیار بالا است.
آمار عمده حملونقل دریایی کشور در یک نگاه
اقدامات | سابقه برنامهها و اقدام | متغیر یا شاخص متناظر | واحد متعارف | میانگین ۸۸ تا ۹۱ | نیمه اول ۹۲ | دولت یازدهم | ||
نیمه دوم ۹۲ | ۹۳ | ۹۴ | ||||||
حضور بخش غیردولتی در بنادر تجاری کشور | سیاستها و جهتگیریهای دولت | ر در غیردولتی بخش سرمایه | میلیارد ریال | ۳۱۰۰ | ۹۵۶ | ۱۴۳۳ | ۱۵۲۳۶ | ۲۴۷۰۰ |
توسعه زیرساختهای زیربنایی بنادر تجاری کشور | برنامه پنجم توسعه | افزایش ظرفیت اسمی بنادر | میلیون تن | ۹٫۵ | ۴ | ۶ | ۱۰ | ۳ |
افزایش ظرفیت کانتینری بنادر | هزار TEU | ۱۹۵ | ۱۰۰ | ۱۵۰ | ۲۵ | ۰ | ||
افزایش ظرفیت مسافر دریایی بنادر | هزار نفر | ۱۵۷۵ | ۵۰۰ | ۱۰۰۰ | ۲۰۰۰ | ۳۰۰ | ||
عملیات تخلیه و بارگیری کالا و مسافر در بنادر تجاری کشور | وظایف سازمان | تخلیه و بارگیری بنادر (نفتی و غیرنفتی) | میلیون تن | ۱۳۶٫۳ | ۶۸ | ۷۲ | ۱۴۷ | ۴۳ |
صادرات غیرنفتی بنادر | میلیون تن | ۳۲٫۶ | ۲۲ | ۲۳ | ۴۱ | ۱۱ | ||
واردات غیرنفتی بنادر | میلیون تن | ۴۵٫۲ | ۱۷ | ۱۸ | ۱۹٫۵ | ۱۱ | ||
ترانزیت غیرنفتی بنادر | هزار تن | ۱۱۷۴٫۵ | ۶۹۴ | ۱۹۹۵ | ۵۸۲۷ | ۱۵۲۱ | ||
تخلیه و بارگیری کانتینری بنادر | هزار TEU | ۲۸۶۳٫۸ | ۱۱۲۱ | ۱۰۸۳ | ۲۴۵۵ | ۷۰۴ | ||
جابهجایی مسافر دریایی بنادر | هزار نفر | ۹۸۱۵٫۸ | ۷۸۴۵ | ۷۷۴۰ | ۱۷۱۴۰ | ۷۰۹۲ | ||
شاخصهای عملیاتی در بنادر تجاری کشور | سیاستها و جهتگیریهای دولت | زمان سرویس به کشتیهای غیرنفتی | روز بر کشتی | ۲٫۸۶ | ۳٫۳۷ | ۳٫۳۷ | ۴٫۰۹ | ۳٫۱۸ |
زمان انتظار کشتیهای غیرنفتی | روز بر کشتی | ۱٫۵۶ | ۳٫۲۵ | ۳٫۲۵ | ۲٫۴۹ | ۱٫۹۸ |
مهم ترین اعداد حمل و نقل دریایی
۲۰۷٫۴ میلیون تن: واردات دریایی سال گذشته
۳۶٫۸ میلیون تن: صادرات دریایی سال گذشته
۹۸ درصد: حمل کالا به درون ایران از طریق دریایی انجام میشود
۵۰ درصد: هزینه تمامشده کالاها پول حمل آنهاست