ابزارهای واسط کاربران در سیستم های هوشمندی کسب و کار را می توان بصورت زیر دسته بندی کرد:
۱- ابزارهای گزارش گیری و پُرسمان(Query)
ابزارهای گزارش گیری BI بعنوان ساده ترین توع گزارش گیری باید امکان ایجاد گزارشهای ساده و نمونه (Template) را دارا باشد . این گرازشها باید بتوانند سئوالاتی در حوزه “چه رخ داده است” را پاسخگویی کنند. این گزارش ها می توانند بصورت رکورد به رکورد یا سرجمع آماری مورد استفاده قرار گیرند.
۲- ابزارهای گزارش گیری غیر معمول (Ad Hoc Query)
بهره برداران سیستم های BI ممکن است ناچار شوند به جای کاربران فناوری اطلاعات گزارشات غیر معمول در سیستم ایجاد نمایند. سیستم های BI با امکان ارائه محیط های Studio یا مراحل ویزاردی امکان ایجاد گزارشات غیر معمول را فراهم می نمایند.
جمع بندی نهایی از امکانات گزارش سازی در سیستم های BI را می توان بصورت زیر خلاصه نمود:
- امکان ایجاد انواع گزارش های تجمعی، مقایسه ای، کنترلی و تفصیلی
- امکان ایجاد انواع گزارش های سری زمانی، سری های مکانی
- امکان ایجاد انواع گزارش های Cross Tab
۳- ابزارهای تولید و مدیریت المانهای گرافیکی( نمودارها و نماگر(Gauge )های مدیریتی)
سیستم های BI امکان ایجاد انواع المانهای بصری برای درک سریع تر و راحتر گزارشات را در قالبهای نموداری و نماگر( Gauge ) ارئه می نمایند. نمونه های این المانهای گرافیکی عبارتنداز:
- نمودارهای تک مولفه ای
- نمودارهای دو مولفه ای
- نمودارهای چند مولفه ای
همگی شامل : نمودارهای ستونی – نمودارهای سطحی- نمودارهای pie- نمودارهای خطی نمودارهای پشته ای و نمودارهای راداری و …
- نماگرهای کنترلی و مدیریتی
شامل : نماگرهای درجه ای، خط کش، سیلندری، LED، کروی، دماسنج و …
۴- پردازش تحلیلی برخط یا OLAP (Online Analytical Processing)
مجموعه ای از ابزارهای گرافیکی که به کاربران اجازه می دهند تا یک نگاه چند بعدی به داده هایشان جهت تحلیل و آنالیز آنها داشته باشند، OLAP نامیده می شوند. شاید بتوان تفاوت دیدگاهی OLAP با گزارش گیری ها را به صورت زیر بیان نمود:
- OLAP قابلیتی است که تمرکز بر تجزیه و تحلیل و کاوش در داده دارد، در حالی که ابزارهای پرسمان (Query) و گزارش گیری، بیشتر تاکید بر دسترسی به داده برای مقاصد نظارتی دارند.
- OLAP تمرکز خود را از “چه چیزی” در حال وقوع است به کاوش “چرایی” چیزی که در حال وقوع است، می برد. (برای کشف چرایی، کاربران نباید دقیقاً بدانند به دنبال چه اطلاعاتی هستند، در عوض، برای کشف جزئیات و الگوهای خاص در میان عمق داده ها حرکت کرده و به Drill Down می پردازند.)
البته می توان ویژگی های OLAP را بصورت زیر بیان نمود:
- چند بعدی بودن (Multi-Dimensional)
- همواره سریع (Consistently Fast)
- بسیار تعاملی سطوح مختلف انبوهه سازی(Multi-Level-Aggregation)
- محاسبات میان ابعادی (Cross-Dimensional-Calculations)
بعنوان آخرین ویژگی مطرح شده برای OLAP ها می توان به ویژگی های: تغییر فرض ها و Drill Down بصورت Run Time برای کاربران اشاره نمود. همچین امکان دریافت انواع خروجی های Word و Excel و html و حتی PDF باید میسر باشد.
۵- ابزارهای مدیریت داشبوردها
داشبوردها یک صفحه نمایش تصویری از مهمترین اطلاعات مورد نیاز برای رسیدن به یک یا چند هدف است که بصوت یکپارچه و مرتب در یک نگاه، قابل نظارت می باشند. بعبارت دیگر داشبورد یک ابزار مدیریتی است برای نمآیش اطلاعات قابل تعقیب، برنامه ریزی، هدف گذاری و مدیریت، در سازمان.
بطور معمول داشبوردها حاوی تعدادی گزارش و نمودار و نماگر(Gauge) و گاهاً توضیحات و تصاویری مرتبط به سایر المانهای بصری می باشند.