بازاریابی با ایمیل شامل همه شکل های بازاریابی که به ایمیل مرتبط هستند می باشد. هر ایمیل مجزایی که می فرستید، قسمتی از بازاریابی شما با ایمیل می باشد. آن ایمیل می تواند یک نامه فروش، یک روزنامه، یک پیام پشتیبانی یا حتی یک سؤال باشد. مادامیکه در رابطه با کارتان با مردم در تماس باشید در واقع کارتان را ارائه می دهید و این همان بازاریابی می باشد.
چه چیزی بازاریابی با ایمیل را یک ابزار فروش مؤثر می سازد؟
چند جنبه وجود دارد که بازاریابی با ایمیل را یک ابزار با کارآمدی بالا می سازد.بازاریابی با ایمیل یک فن آوری ارسال (Push Technology) است. بجای آنکه منتظر بمانید تا مشتریانتان سایت شما را از یک فهرست یا یک موتور جستجوگر پیدا کنند، خودتان پیغامتان را برای آنها ارسال می کنید. در واقع شما خودتان زمان و محتوای پیغامتان را تعیین می کنید. ثانیأ ایمیل یک ابزار عالی برای تعقیب یک نامه مستقیم یا عملیات بازاریابی از راه دور(Telemarketing)است و بنابراین سرعت پاسخگوئی و بازگشت سرمایه فروش شما را افزایش می دهد. مثلأ می توانید ایمیل مستقیمی را بفرستید و بعد آنرا از طریق ایمیل یک هفته بعد دنبال کنید. یا می توانید آدرس ایمیل آنهارا برای فرستادن اطلاعات اضافی و یا اضافه کردن آنها به یک پاسخ دهنده اتوماتیک درخواست کنید.
ایمیل مارکتینگ چیست ؟
ایمیل مارکتینگ عبارت است از ارسال ایمیل با سرعت بالا به میلیونها نفر در سطح کشور جهت معرفی خدمات و یا محصولات خودتان و یا جلب بازدید کننده برای سایت یا وبلاگتان.
برخی از مزایای تبلیغات آنلاین نسبت به تبلیغات سنتی عبارتند از:
۱- سرعت: تبلیغات آنلاین سریع بدست هدف مورد نظر می رسد.
۲- اطمینان: بدلیل قابلیتهای کنترل آنلاین این گونه تبلیغات براحتی می توان از رسیدن تبلیغ بدست هدفها مطمئن بود، در صورتیکه در تبلیغات سنتی همواره این کار با حدس و گمان انجام می شود.
۳- کارائی بالاتر: در روشهای تبلیغات آنلاین احتمال آنکه شخصی تبلیغ شما را باز کند بدلیل جذابیتهای تصویری و معمولا تازگی، بیشتر از تبلیغات سنتی مانند پست مستقیم (Direct mail ) و با تبلیغات عمومی روزنامه ای و مجله ای می باشد.
۴-ارتباط دو طرفه: در تبلیغات آنلاین امکان ایجاد ارتباط دوسویه باکاربروجوددارد.
۵- ارزانتر بودن : تبلیغات آنلاین بدلیل عدم استفاده از مواد فیزیکی مانند کاغذ و جوهرو سیستمهای حمل و نقل مانند پست همیشه نیست به تبلیغات سنتی ارزانتر می باشد .
۶- گروه مخاطبان: در تبلیغات آنلاین گروه مخاطبان همواره جزو طبقه متوسط و مرفه جامعه با قدرت خرید بالاتر می باشند. معمولا افراد تحصیل کرده بوده و گروه مدیران و راهبران جامعه نیز در این مجموعه می باشند.

یک ایمیل مارکتینگ خوب باید حداقل شرایط زیر را دارا باشد :
- کلیه ایمیلها به INBOX دریافت کنندگان وارد شده و نه در Bulk mail آنها .
- ایمیلها به روز و معتبر باشد و از طرق حساب شده جمع آوری شده باشد .
- زمان ارسال ایمیلها منطقی و در کوتاه ترین زمان ممکن ارسال شود .
- متن ارسالی واقعی و به دور از جنجال های تبلیغاتی بوده و شان مخاطب را در نظر بگیرد .
- دریافت کننده این اختیار را داشته باشد که خود را از لیست دریافت کنندگان خارج سازد .
- در متن ارسالی سایت یا آدرسی برای رجوع بعدی کاربران در نظر گرفته شود .
- تا حد امکان آماری از میزان ارسال ها ، دیده شدن ها و مواردی از این دست به تبلیغ دهنده ارائه شود .
- امکان ارسال مجدد به همان آدرس ها برای یادآوری وجود داشته باشد .
- ایمیل ها طبقه بندی شده باشد .
ارسال ایمیلهای تبلیغاتی یکی از بهترین و به صرفه ترین روش های تبلیغات در سطح شبکه جهانی اینترنت است. در این روش شرکتها قادر خواهند بود محصولات و خدمات خود را با کمترین هزینه به هزاران و حتی ملیونها نفر در سرتاسر جهان معرفی نمایند. ، همچنین با توجه به نوع خدمات و محصولات می توان قشر خاصی از کاربران را برای معرفی محصولات انتخاب نمود و این خود دلیلی است بر هدفمند بودن این شیوه تبلیغاتی .
منبــع : http://www.ehost.ir