دامپینگ (ِ Dumpping ) چیست؟

داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﺻﺎدرات ﻳﻚ ﻛﺎﻻ ﺑﺎ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﻤﺘﺮ از ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﺗﻤﺎم ﺷﺪه ﻳﺎ ﺑﻪ ﻋﺒﺎرﺗﻲ دﻳﮕﺮ ﻓﺮوش ﻛﺎﻻ در ﺧﺎرج ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﻛﻤﺘﺮ از ﻗﻴﻤﺖ داﺧﻠﻲ. از ﻧﻈﺮ ﺗﻘﺴﻴﻢ ﺑﻨﺪی ۳ ﻧﻮع داﻣﭙﻴﻨﮓ وﺟﻮد دارد ﻛﻪ از ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از:

۱) داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻳﺎ داﺋﻤﻲ،

۲) داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺨﺮب ﻳﺎ ﻏﺎرﺗﮕـﺮ، 

۳) داﻣﭙﻴﻨﮓ ﺗﺼﺎدﻓﻲ 

ﻛﻪ ذﻳﻼً ﺑﺸﺮح ﻣﺨﺘﺼﺮی از آﻧﻬﺎ اﺷﺎره ﻣﻲ ﮔﺮدد :

داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻳﺎ داﺋﻤﻲ: داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻳﺎ داﺋﻤﻲ ﺗﻤﺎﻳﻞ ﻳﻚ اﻧﺤﺼﺎرﮔﺮ داﺧﻠﻲ ﺑﺮای ﺣﺪاﻛﺜﺮ ﻛﺮدن ﺳﻮد ﺧﻮد ﺑﺎ ﻓـﺮوش ﻛـﺎﻻ ﺑـﻪ ﻗﻴﻤﺘﻲ ﺑﺎﻻ در ﺑﺎزار داﺧﻠﻲ ﻛﻪ ﻓﺎﻗﺪ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﻳﺎ ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﺣﻤﻞوﻧﻘﻞ اﺳﺖ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﺧﺎرﺟﻲ ﻛﻪ ﺗﺤﺖﺗـﺄﺛـﻴـﺮ رﻗـﺒـﺎی ﻗﺪرﺗﻤﻨﺪ ﺧﺎرﺟﻲ اﺳﺖ ﻧﺎﺷﻲ ﻣﻲﺷﻮد در اﻳﻦ ﻣﻮرد ﻣﻲﺷﻮد ﺑﺎزار ﺧﻮدرو در اﻳﺮان را ﻣﺜﺎل زد ﻛﻪ ﻣﺜﻼ ﻗﻴﻤﺖ ﺧﻮدروﻫﺎی اﻳﺮاﻧﻲ در ﺑـﺎزارﻫـﺎی ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪﻣﺮاﺗﺐ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮ از ﻗﻴﻤﺖ ﻫﻤﺎن ﺧﻮدروﻫﺎ در اﻳﺮان اﺳﺖ ﻳﺎ ﺣﺘﻲ ﺷﺮﻛﺖ ﺳﺎﻣﺴﻮﻧﮓ ﻛﻪ زﻣﺎﻧﻲ ﮔﻮﺷﻲﻫﺎی ﻣﻮﺑﺎﻳﻞ ﺧﻮد را ۲۵ درﺻـﺪ ارزانﺗﺮ در اﻳﺮان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﻛﺸﻮر ﺧﻮد ﻣﻲﻓﺮوﺧﺖ.

داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺨﺮب ﻳﺎ ﻏﺎرﺗﮕﺮ: داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺨﺮب ﻳﺎ ﻏﺎرﺗﮕﺮ ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻓﺮوش ﻣﻮﻗﺘﻲ ﻛﺎﻻ در ﺧﺎرج ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﻤﺘﺮ از ﻗﻴﻤﺖ داﺧﻞ ﻳـﺎ ﺣﺘﻲ ﺑﺎ ﺿﺮر و ﻓﺮوش آن ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﻤﺘﺮ از ﻫﺰﻳﻨﻪﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪ ﺑﺮای ﺑﻴﺮون راﻧﺪن رﻗﺒﺎی دﻳﮕﺮ و ﻳﺎ از ﺑﻴﻦ ﺑﺮدن ﺻﻨﻌﺖ داﺧﻠﻲ ﻳـﻚ ﻛﺸـﻮر.

ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ ﺑﻌﺪ از ﺑﻲرﻗﻴﺐ ﺷﺪن در ﺑﺎزار ﻛﺎﻻی ﻣﺬﻛﻮر ﻗﻴﻤﺖﻫﺎ ﺟﻬﺖ ﻛﺴﺐ ﺳﻮد ﺣﺎﺻﻞ از ﻗﺪرت اﻧﺤﺼﺎری ﺑﺎﻻ ﻣﻲرود ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل ﻣﻲﺷﻮد از اﻗﺪام ﺷﺮﻛﺖﻫﺎی ﭼﻴﻨﻲ در ﺑﺎزار ﭘﻮﺷﺎک و ﺳﺎﻳﺮ ﻛﺎﻻﻫﺎ را ﻧﺎم ﺑﺮد.

داﻣﭙﻴﻨﮓ ﺗﺼﺎدﻓﻲ: داﻣﭙﻴﻨﮓ ﺗﺼﺎدﻓﻲ، ﻋﺒﺎرت اﺳﺖ از ﻓﺮوش اﺗﻔﺎﻗﻲ ﻳﻚ ﻛﺎﻻ در ﺑﺎزار ﺧﺎرﺟﻲ ﺑﻪ ﻗﻴﻤﺖ ﻛﻤﺘﺮ از ﺑﺎزار داﺧﻠﻲ ﺑﺮای ﺗﺨﻠﻴﻪ ﻣﺎزاد ﭘﻴﺶﺑﻴﻨﻲ ﻧﺸﺪه ﻛﺎﻻﻫﺎ ﺑﻪ اﻳﻦ دﻟﻴﻞ ﻛﻪ اﻳﻦ ﻣﺎزاد ﺑﺎﻋﺚ ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻴﻤﺖ در ﺑﺎزار داﺧﻠﻲ ﻧﺸﻮد، در واﻗﻊ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ اﺿﺎﻓﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ ﻓﺮوﺧﺘﻪ ﺷـﺪ داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺘﻮﻗﻒ ﻣﻲﺷﻮد.

اﻳﺠﺎد ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎی ﺗﺠﺎری در ﺑﺎزار رﻗﺎﺑﺘﻲ ﻧﺎﺳﺎﻟﻢ ﺟﻬﺖ ﺣﻤﺎﻳﺖ از ﺻﻨﺎﻳﻊ داﺧﻠﻲ ﻣﺠﺎز ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﻳﻦ ﻣﺤﺪودﻳﺖﻫﺎ اﻏﻠﺐ ﺑﻪﺻﻮرت ﻋﻮارض ﺿﺪداﻣﭙﻴﻨﮓ و ﻳﺎ ﺗﻬﺪﻳﺪ ﺑﻪ وﺿﻊ اﻳﻦ ﻋﻮارض ﺧﻮد را ﻧﺸﺎن ﻣﻲ دﻫﺪﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻧﻮع داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺸﻜﻞ اﺳﺖ و ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻫﺮ ﻧﻮع داﻣﭙﻴﻨﮕﻲ از ﺑﺎزار داﺧﻠﻲ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﻣﻲﻛﻨﻨﺪ. ﺑﺎ اﻳﻦ ﻛﺎر واردات ﻣﺤﺪود ﻣﻲﺷﻮد و ﺗﻮﻟﻴﺪ و ﺳﻮد ﻋﺮﺿﻪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن داﺧـﻠـﻲ اﻓـﺰاﻳـﺶ ﻣﻲ ﻳﺎﺑﺪ اﻣﻜﺎن دارد در داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﻳﺎ ﺗﺼﺎدﻓﻲ ﺳﻮدی ﻛﻪ ﺑﺎﺑﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺑﻮدن ﻗﻴﻤﺖ ﻧﺼﻴﺐ ﻣﺼﺮفﻛﻨﻨﺪه ﻣﻲﺷﻮد ﺑﻴﺶ از زﻳﺎﻧﻲ ﺑﺎﺷـﺪ ﻛـﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه ﻣﻲﺑﻴﻨﺪ. ﻃﻲ دﻫﻪ ۹۰ ﻛﺸﻮر ژاﭘﻦ اﻗﺪام ﺑﻪ داﻣﭙﻴﻨﮓ در ﻗﻴﻤﺖ ﻣﺤﺼﻮﻻﺗﻲ ﭼﻮن ﺗﻠﻮﻳﺰﻳﻮن و ﻓﻮﻻد در ﺑﺎزار آﻣﺮﻳﻜﺎ و ﻣﺤﺼﻮﻻﺗـﻲ ﻣﺜﻞ اﺗﻮﻣﺒﻴﻞ و ﻓﻮﻻد در ﺑﺎزار اروﭘﺎ ﻛﺮده اﺳﺖ. ﺑﺴﻴﺎری از ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺻﻨﻌﺘﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﻋﻀﻮ اﺗﺤﺎدﻳﻪ اروﭘﺎ در ﻧﻈﺮ دارﻧﺪ از داﻣـﭙـﻴـﻨـﮓ ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﺮای ﻣﺎزاد ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻛﺸﺎورزی ﺧﻮد اﺳﺘﻔﺎده ﻛﻨﻨﺪ. اﮔﺮ اﺳﺘﻔﺎده از داﻣﭙﻴﻨﮓ از ﻃﺮف ﻳﻚ ﻛﺸﻮر ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺖ اﺛﺒﺎت ﺷﻮد ﻛﺸﻮر ﻳﺎ ﺷﺮﻛﺖ ﻣﺰﺑﻮر اﻗﺪام ﺑﻪ اﻓﺰاﻳﺶ ﻗﻴﻤﺖ ﺧﻮد ﺧﻮاﻫﺪ ﻛﺮد. ﻣﺎﻧﻨﺪ آﻧﭽﻪ در ﺳﺎل ۱۹۷۶ و ۱۹۷۷ از ﺷﺮﻛﺖ ﻓﻮﻟﻜﺲ واﮔﻦ آﻟﻤﺎن و ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺗﻠﻮﻳﺰﻳـﻮن ژاﭘﻨﻲ دﻳﺪه ﺷﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺳﻴﺎﺳﺖﻫﺎی ﺿﺪداﻣﭙﻴﻨﮓ ﻣﻮاﺟﻪ ﻧﺸﻮﻧﺪ.

در ﺳﺎل ۱۹۷۸ دوﻟﺖ آﻣﺮﻳﻜﺎ ﻳﻚ ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻢ ﺷﻠﻴﻚ ﻗﻴﻤﺖ را ﻣﻌﺮﻓﻲ ﻛﺮد ﺑﺎ وﺟﻮد ﭼﻨﻴﻦ ﻣﻜﺎﻧﻴﺴﻤﻲ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﻓﻮﻻدی ﻛﻪ ﺑﻪ آﻣﺮﻳﻜﺎ وارد ﻣﻲ ﺷـﻮد ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮ از ﻛﻤﺘﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن ﺧﺎرﺟﻲ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻛﺮه در اواﺧﺮ دﻫﻪ ۸۰ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ داﻣﭙﻴﻨﮓ ﻛﺸﻒ ﺷﻮد دوﻟﺖ آﻣـﺮﻳـﻜـﺎ ﻳـﻚ ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﻲ ﺑﺮای ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪﮔﺎن داﺧﻠﻲ ﺻﻨﻌﺖ ﻓﻮﻻد در ﻧﻈﺮ ﻣﻲﮔﻴﺮد و اﻳﻦ ﻛﺎر ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲﺷﻮد ﻛﻪ ﻗـﻴـﻤـﺖ ﻓـﻮﻻد وارداﺗـﻲ ﺑـﺮاﺑـﺮ ﺑﺎ ﭘﺎﻳﻴﻦﺗﺮﻳﻦ ﻫﺰﻳﻨﻪ ﺗﻮﻟﻴﺪ در داﺧﻞ ﻛﺸﻮر ﺷﻮد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *