ویژگی سبکهای تبلیغاتی در برخی از کشورها
روشها یا سبکهای تبلیغاتی در هر کشور نشان دهنده فرهنگ رایج و حاکم بر آن کشور است . متخصصان و تحصیل کردگان تبلیغات، سعی دارند در هر کار تبلیغاتی ، عناصری مانند : هدف ، کالا ، پیام ، جاذبه ، روش و …. را به دقت شناسایی و تفکیک کنند. به منظور آشنایی یا راهنمایی دست اندرکاران تبلیغات ، یک تصویر کلی و جامع از سبکهای تبلیغاتی در کشورهای مختلف در ادامه ارایه میشود :
سبک تبلیغات امریکایی :
در سبک تبلیغات امریکایی، حمایت از فرهنگ رایج و جاری در آن کشور ، به وضوح مشاهده میشود . شیوه برخورد با مخاطب ، مستقیم ، بی واسطه و بی پرواست . اصل رقابت در هر فعالیتی مورد نظر است و پیام دهنده میداند که در یک جامعه رقابتی زندگی میکند . نقش مرد و جنس مذکر بسیار قوی و دارای اعتبار و اهمیت است . منافع فرد به منافع گروه ارجحیت و اولویت دارد و مخاطب تحریک میشود تا حد امکان از منافع خود دفاع و استفاده کند . فرم و شکل ارایه پیام ،ساده و قابل درک برای عموم است . در گفت و گوها از اطلاعات و اعداد و ارقام و آمار کمک گرفته میشود و به طور ضمنی به خریدار احتمالی گفته میشود چرا باید آن محصول را خریداری کند . مخاطب ، معمولا افراد یا تصمیم گریرندگان فردی هستند . از کلمات من ، تو و ما بیشتر استفاده میشود . گفت و گوها در تبلیغات رادیویی و تلویزیونی ، عامیانه و محاوره ای است . از قوه بحث و استدلال ف توصیف و کوبندگی استفاده میشود . تبلیغات امریکایی باید مخاطب را به نقطه حساس یا به نتیجه نهایی برساند ، انگیزه ایجاد کند یا تصمیم ساز شود . گاهی اوقات مضمون های روانی ، عاطفی و اخلاقی نیز به پیامها اضافه میشوند و تبلیغ کنندگان سعی میکنند به مخاطبان بگویند زندگی آنان چقدر زیباست . مجریان تبلیغات نقش مهمی در خوبی زندگی و لذت های آن دارند . همچنین ارزشهایی مانند سنت گرایی و وطن پرستی مورد توجه قرار میگیرند . به هر حال استفاده از عواطف و احساسات نیز عنصر مهمی در تبلیغات امریکایی است .
غلو ، گزافه گویی و تاکید ، از ویژگی های تبلیغات امریکایی است . اگر محصولی نتواند با محصول مشابه خود از نظر قیمت ، کیفیت ، دوام یا سایر ویژگی ها رقابت کند ، سخت فروش نامیده میشود .
اخیرا از لغات قوی و قدرتمند مانند جدید ، اصلاح شده ف عالی ، معجزه و بهترین در تبلیغات امریکایی استفاده میشود . حتی در سالهای اخیر از عبارت بهترین در دنیا یا هر عبارتی که مفهوم آن کیفیت در سطح جهانی باشد نیز استفاده شده است .
شایستگی های محصول در اغلب تبلیغات امریکایی مورد اشاره و استفاده قرار میگیرد . نحوه بیان ، صریح و آشکار است و احتیاجی به لغت پردازی و بحث ندارد . ارتباطات انگیزشی ، محور و فلسفه اصلی فعالیت های تبلیغاتی است . در فرآیند ایجاد انگیزه ، از حقایق مسلم ، دلایل اطلاعات و آمار علمی و متکی بر منطق کمک گرفته میشود . در آگهی های تبلیغاتی امریکایی اغلب از وجود افراد مهم و مشهور به عنووان مصرف کننده یا توصیه کننده و تایید کننده کالا یا منبع موثقی برای جهت دادن به انتخاب مصرف کننده بهره گیری میشود . مقایسه بین دو کالا و توصیه یکی نسبت به دیگری بسیار معمول است . ( مشروط بر آنکه متکی بر حقایق و مشخصات فنی برتر کالای مورد توصیه باشد ) . روش توصیه و مقاتیسه مستقیم دو کالا که در تبلیغات امریکایی وجود دارد ، در هیچ فرهنگ و کشور دیگری یافت نمیشود . دو مارک تجاری و رقیب ( براند ) به وضوح در کنار هم قرار میگیرند و یکی از آنها با علامت ( * ) مردود اعلام میشود . گاهی اوقات نیز مقایسه ، غیر مستقیم صورت میگیردیعنی دو کالای رقیب با کالای سومی که عموما مورد قبول است یا رهبر بازار است مقایسه و رد یا قبول میشود .
سبک تبلیغات انگلیسی
تاکید است . پیام بسیاری از آگهی ها این است که اگر شما این کالا را بخرید ، نسبت به دیگران متمایز و برجسته تر میشوید . در بسیاری از آگهی های انگلیسی این خطاب که هر چه دوست داری بکن یا به وجود خودت اهمیت بده وجود دارد . جوانان محور و هدف بسیاری از آگهی ها هستند این امر نشان دهنده فرهنگ فاصله بین دو نسل است . قدرت این فاصله به حدی است که جوانان را دارای نیرویی برابر و حتی بیشتر از بزرگسالان میداند . به موجب این فرهنگ ، یک دختر جوان به مادرش یاد میدهد که کدام ماده شوینده بهتر از دیگری است و بهترین نتیجه را میدهد جوانان مستقل هستند .
بریتانیا تنها کشور اروپایی است که در تبلیغات آن فاصله طبقاتی شناخته میشود. بعضی از آگهی های تبلیغاتی به طور اخص برای طبقات ضعیف یا کم درآمد ساخته میشود . برای افراد این طبقه ، کالاهایی که سخت فروش باشند ، تبلیغ نمیشود . در بعضی از این آگهی ها ، صراحتا به مخاطب گفته میشود که فلان کالا چقدر گران است و نهایتا توجیه میشود که این کالا حاوی بالاترین مشخصات فنی و استانداردهاست . این آگهی ها معمولا فاقد زیبایی و جاذبه های ظاهری هستند ، در سطح وسیع و عمومی منتشر نمیشوند بلکه به طور غیر مستقیم برای افراد طبقه مرفه و اعیان و ثروتمندان ارسال میشوند یا در رسانه های ویژه آنان انتشار مییابند . قدرت خرید بالای طبقه ثروتمند انگلیس ، بهترین عامل تقسیم بازار و ایجاد کننده ذهنیت و شهرت برای بسیاری از کالاهاست .
تبلیغات انگلیسی عمدتا بر ارتباطات مستقیم استوار است و در آن از عوامل انگیزشی و ایجاد ذهنیت ، بسیار استفاده میشود . جاذبه های شخصی و تاکید بر موفقیت های فردی در این تبلیغات عمومیت دارد . رویکرد مستقیم و بی واسطه به سوی مصرف کننده و استفاده از روش مقایسه بین کالا ها و خدمات از خصوصیات تبلیغات انگلیسی است . با وجود گرایش به قدرت جنس مذکر ، از حربه جنسیت مونث برای اثر گذاری بر رفتار و انتخاب جنس مذکر و تسلط بر او استفاده میشود . شوخ طبعی، بذله گویی و استفاده از اشعار فکاهی نیز به دو دلیل رایج است : اول به منظور ارسال پیامهای مهم برای مخاطبانی که اساسا با قدرت و نیروهای حاکم بر جامعه مخالفند و دوم برای آن دسته از مخاطبانی که معمولا برای رهایی از مشکلات و فشارهای جامعه ، کمتر احساسات خود را نشان میدهند . خونسردی سنتی انگلیسی و بی تفاوتی ظاهری آنان ، کار را بر هر مجری تبلیغاتی دشوار میسازد . به این ترتیب برای اثر گذاری بر احساسات و روان خشک و بی روح انگلیسی استفاده از شعر و بذله گویی و استعارات فکاهی بسیار ضروری و مهم است .
در تبلیغات انگلیسی از تاکید ، استشهاد ، استفاده از افراد مرجع ، معرفی کننده ها و توجیه کننده ها استفاده میشود و عموما پیامها به صورت موکد و مثبت است مانند : ما پیشنهاد میکنیم ، ما میخواهیم ، شما میخواهید ، و این پیامها به طور مستقیم به مصرف کننده خطاب و القا میشود . معرفی کننده ها و توصیه کننده ها معمولا اشخاص مشهوری هستند که جامعه با آنان آشنایی دارد . تمرکز اصلی هر پیام بر این است که الی مورنظر چه فایده ای برای مصرف کننده دارد و این مطلب که این کالا چگونه کار میکند کمتر مورد توجه است . معمولا سبک برشی از زندگی مورد بهره برداری قرار میگیرد و از مردم عادی در تصاویر استفاده میشود . امریکایی ها و انگلیسی ها در بسیاری از موارد فرهنگی با یکدیگر اشتراک دارد. اما تبلیغات آنان با یکدیگر متفاوت است . روش تبلیغات انگلیسی ها ، زیرکانه تر ، ماهرانه تر و دقیق تر است . اگر چه مفاهیم با طعنه ، شوخی ، سرگرمی ، تقلید ، بازی با الفاظ ، معما و استفاده از لغات مشابه و جناس های لفظی بیان میشود .
سبک تبلیغات آلمانی
سبک تبلیغات آلمانی ، صریح بدون ابهام و با تاکید بر نیاز به سازندگی و تولید ارزش است . در این سبک همه چیز قاطع و شفاف بیان میشود و جلوگیری از عدم قطعیت به مدیریت امکان میدهد بدون ابهام تصمیم بگیرد . در تبلیغات آلمانی در مقایسه با تبلیغات انگلیسی از بذله گویی و شوخی و تقلید به ندرت استفاده میشود ، به آمار و اطلاعات و حقایق بسیار توجه میشود و پیامها متکی بر آمار واقعی است . روش آموزش دادن به مصرف کننده ، استفاده از تایید و استشهاد افراد خبره و متخصص و نشان دادن طرز کار دستگاهها و کالاها به مخاطبان ، همچنین گزارش های آزمایشگاه ها بسیار رواج دارد . در روش تبلیغاتی صریح ، عقلایی و جدی آلمانی ، کیفیت ، تکنولوژی و طرح محصول دارای جاذبه های مهمی هستند . همچنین از آثار و فواید استفاده از کالا یا خدمت برای مصرف کننده نهایی همانند مضخصات فنی و نحوه استفاده از کالا در تهیه پیام های تبلیغاتی بهره برداری میشود . اگر تولید کننده ای در تولید کالایی دارای مزیت یا شایستگی خاصی باشد ، از این امتیاز به عنوان یک محور تبلیغاتی استفاده و توجه شنونده یا بیننده به آن جلب میشود . شایستگی ها به صورت توان تخصصی ، دستگاههای فنی پیچیده یا مراکز آزمایشگاهی معتبرد ، متبلور و مجسم میشوند . گاهی اوقات از مدیران ارشد یک واحد تولیدی مانند یک مقام علمی یا دانشگاهی یاد میشود .
جزئیات کار ، خصوصا جزییات فنی ، بسیار مورد توجه است . به گونه ای که مصرف کننده جنبه های علمی و تکنولوژی یک پیام را بیش از منافع خود مورد توجه و تفکر قرار میدهد . اثر بخشی و کارآیی یک محصول بیش از جنبه های پولی و حرفه جویی تبلیغ میشود و این تفاوت اصولا در تفکر هر آلمانی وجود دارد که ارزش کیفیت ، خلوص ، مشخصات فنی ، دوام و عملکرد هر کالا بیش از چند مارک قیمت ارزان تر آن است . در فرهنگ آلمانی ، کیفیت بالاتر در برابر قیمت مساوی مهمتر از کیفیت مساوی در برابر قیمت چایین تر است . همچنین در این فرهنگ موفقیت و سربلندی در آزمایشات فنی به عنوان یک ارزش و محمل تبلیغاتی مودر توجه است . در فرهنگ آلمانی قدرت افراد و موسسات تابع قدرت قانون است و حدود عملیات تجاری به وسیله قنون تعیین میشود . در این فرهنگ آزادی زیاد به این دلیل که ممکن است باعث ایجاد بی نظمی شود . مورد قبول نیست .
سبک تبلیغات ایتالیایی
وجه تشابه تبلیغات آلمانی و ایتالیایی در اعتقاد و علاقه به کیفیت ، تکنولوژی و طراحی قوی و کارآمد است . ضمنا ایتالیایی ها در تبلیغات خود بیشتر به جنس مذکر و جاذبه های مردانه علاقه دارند .
بیشتر شرکتهای تبلیغاتی ایتالیا ، در شمال آن کشور هستند . این شرکتها عموما د رتهیه سناریوهای تبلیغاتی با سبک و شیوه درام و تئاتری عمل میکنند . در جنوب ایتالیا ، بیشتر سناریوهای تبلیغاتی با توجه و احترام به پیش کسوتان و تحسین افراد تحصیل کرده است به این ترتبی میتوان نتیجه گرفت که در شمال ایتالیا ، گرایش فکری تبلیغات چی ها ، اصالت فرد و در جنوب ایتالیا ، گرایش فکری آ«ان ، اصالت جامعه و منافع جمعی است . همچنین به علت بزرگی ابعاد خانواده ها و تعداد زیاد فرزندان در هر خانواده ، در برنامه های تبلیغاتی به کودکان و نوجوانان توجه خاصی میشود . ضمن آن که در گفت و گوها نیز به نحو چشمگیری ازکلمات دارای احساس ، عاطفه ، ترحم ، لطف و مهربانی بهره گرفته میشود .
در تبلیغات ایتالیایی همواره تصاویری از نقاشی ها ، مجسمه ها ، ساختمانهای سنتی ایتالیا و صنایع دستی و حرفه ای دیده میشود . هر شی ایتالیایی نشان دهنده هنر و خبرگی هنری است . از تصاویر طبیعت برای نشان دادن و القای خلوص و پاکی استفاده میشود . از ظرف بجای مظروف و از علت به جای معلول یاد میشود . تصاویری که الهام گرفته از مریم مقدس است مانند مادر و فرزند به کرات در آثار تبلیغاتی به چشم میخورد .
سبک تبلیغات اسپانیایی
سبک تبلیغات اسپانیایی معمولا غیر مستقیم و با استفاده از استعارات و اشارات است . جاذبه های طراحی و جاذبه های هنری مشحون از کنایه و استعاره هستند . در این سبک همانند سایر جنبه های فرهنگی در اسپانیا ، جنس مونث کمتر مورد اشاره قرار میگیرد . اسپانیایی ها مردمان یخونگرم ، مهربان و اصیل هستند و این صفات در آثار تبلیغاتی آنان نیز به چشم میخورد . از طرف دیگر احساس ضرورت رعایت سبک زندگی مادی سایر کشورهای اروپایی ، نوعی تضاد یا پارادوکس در شیوه زندگی آنان به وجود آورده است . هنوز بسیاری از افراد و گروههای اجتماعی به سنت های خود پایبند هستند و کپی برداری از شیوه زندگی اروپای شمالی آنان را دچار ابهام و سردگمی ساخته است .
در اسپانیا ، فرهنگ جمعی حاکم است . افراد معمولا در گروهها و به طور جمعی و اشتراکی دیده میشوند . تعلق به یک گروه موجب ثبات و هویت میشود . نقش هر فرد در اجتماع تابع نقش گروه متبوع او در اجتماع است . خانواده اولین و اساسی ترین گروه اجتماعی است . مفهوم اعتماد به نفس در مفهوم اعتماد به گروه نهفته است . وجدان گروهی تعیین کننده زندگی افراد است کلماتی نظیر همسایه های من ، دوستان من ، مردم و ….. به کرات از زبان اسپانیایی ها شنیده میشود . تعلق افراد به گروه ها ، تعیین کننده اعمال آنان است .
افراد سعی میکنند نوع لباس پوشیدن گروه خود را رعایت کنند و جایگاه اجتماعی خود را خدشه دار نسازند . تبلیغات طنز و توام با شوخی و فکاهیات در اسپانیا جایگاهی ندارد . زنان نقش موثر و محوری در خانواده دارند . قطعیت و مثبت گرایی ، شیوه غالب در بسیاری از آثار تبلیغاتی است و در واقع اگر زیبایی یا گرمی احساسات در آثار تبلیغاتی اسپانیایی دیده میشود ، ریشه آن را باید در اجتناب از عدم قطعیت و مثبت گرایی دانست . نشاط و سرخوشی به منزله عامل اصلی برای رفع نگرانی ها و فشارهای روحی است و از آن به عنوان شیر اطمینان در روابط اجتماعی استفاده میشود .
در فرهنگ اسپانیایی عبارت معروف جدی بگیر جایگاه والایی دارد و همین مفهوم در اغلب آثار تبلیغاتی آنها دیده میشود . ترکیب رنگ ( به جز رنگ سیاه ) ، طرح و زیبایی در آثار نقاشی و تبلیغات اسپانیایی ، به جای ترکیب طرح و تکنیک در آثار آلمانی و ایتالیایی قرار دارد . عدم استفاده از رنگ سیاه یک مفهوم محوری و اساسی در آثار تبلیغاتی اسپانیایی است .
مفهوم زندگی خوب در اسپانیا در غذا و آن چه خوردنی است خلاصه میشود . خوردن فقط یک نیاز بیولوژیک نیست بلکه راه ایجاد ارتباط بین مردم و همنوعان است . در تبلیغات محصولات غذایی از رنگ های شاد و زنده استفاده میشود . سبک تبلیغات اسپانیایی مملو از خیال پردازی و ایده آلیسم است . برای رسیدن به آینده نامعلوم ، از تخیلات ، تصورات و حتی رویاها کمک گرفته میشود . اعتقاد به معجزه و خرافات نیز گوشه ای از زندگی اجتماعی است که در آثار تبلیغاتی از آنها بهره برداری میشود .
سبک تبلیغات فرانسوی
آنچه سبک تبلیغات فرانسوی را از سبک تبلیغات سایر کشورهای اروپایی متمایز میسازد ، فرد گرایی ، اعتقاد به اصالت انتخاب و بالاخره احساس استقلال در تصمیم گیری است . از جانب دیگر جنبه های تواتری ، هنری و دراماتیک در آثار تبلیغات فرانسوی بیش از هر کشور دیگری است .
در آگهی های تجارتی فرانسوی ، به ندرت میتوان شاهد هدایت و کانالیزه کردن مشتری احتمالی به سوی یک انتخاب معین بود . اعتقاد فرانسویان بر این است که زندگی نباید در چهار چوب های محدود و کوچک ، زندانی و محصور شود . همه چیز باید در مقیاس بزرگ و در حد تکامل و نهایت قدرت و زیبایی باشد . همچنین ، لذت و کامیابی دو محور اصلی زندگی است .
بنابر این در آثار هنری ، تئاتری ، سنمایی و تیزرهای تبلیغاتی فرانسوی این مفاهیم به وضوح دیده میشوند .
در آثار تبلیغاتی فرانسوی اگر محصولی باید نسبت به محصول رقیب متمایز شود ، در طراحی ، مهندسی ، دوام و مرغوبیت مواد اولیه جست و جو میشود . از دیگر جنبه های تبلیغات فرانسویان میتوان استفاده از طنز و شوخی ، درام و سرگرمی ها را ذکر کرد . بازی با الفاظ و اشکال در آثار تبلیغاتی زیاد به چشم میخورد .
جاذبه های عمومی در تبلیغات ، زیبایی، احساس و ادراک ، جنسیت ، تصاویر و نواهای عاشقانه ، استفاده از زنان زیبا به عنوان سمبل یا استعاره زیبایی و جمال و کمال است و اگر این ابزارها از تبلیغات فرانسوی حذف شود ، موجود ناقصی باقی خواهد ماند . پیام دهندگان در تبلیغت تجاری فرانسوی ، معمولا افراد مسن و خبره هستند .
استفاده از استعاره و سمبل ، بیشتر در تبلیغات کالاهای مصرفی است ، اما در تبلیغات کالاهای صنعتی و واسط ، مفاهیم تخصص مانند مشخصات فنی ، دوام و عملکرد به طور صریح و بی واسطه به دور از استعاره و کنایه بیان میشود .
سبک تبلیغات ژاپنی
سبک تبلیغات ژاپنی متاثر از تعالیم کنفسیوس و ارزشهای جمعی در جامعه ژاپنی است . روش ایجاد ارتباط در سبک ژاپنی ، غیر مستقیم است . مخاطب ژاپنی را نمیتوان به طور مستقیم و بی واسطه نسبت به ویژگی های محصول مطلع کرد . در واقع مخاطب ژاپنی نسبت به روشهای مستقیم تبلیغاتی ، احساس توهین میکند . در ژاپن ، عادت فرهنگی معذرت خواستن در هر امری از امور اجتماعی ، بیان کنند این تفکر است که اظهار هر سخنی از جانب گوینده باعث اختلال در نظم فکر شنونده میشود ، پس گوینده باید در ابتدا معذرت بخواهد . هدف روشن تبلیغات در ژاپن ، دوست شدن با مصرف کننده ، به دست آوردن اعتماد او ، ایجاد حس احترام در او و بالاخره تکه بر او به عنیک خریدار دایمی و با وفاست .
اهمیت هدف خشنود سازی مشتری در ژاپن ، بسیار بالاتر از معرفی و جا انداختن نام تجاری محصول ، نام شرکت یا تبلیغات تلویزیونی موثر است . سازندگان تیزرهای تبلیغات در ژاپن اصالتا به دنبال این هستند که پگونه اعتماد ، تفاهم متقابل و وابستگی به کالا یا موسسه را در مصرف کننده احتمالی به وجود آورند . خریدار باید در محل خرید ، احساس آزادی و راحتی کند و بدون هیچ فشاری با رویت هر کالا ، تصمیم به خرید بگیرد . بنابر این فروشگاههایی که در تابلوهای ورودی خود عبارت از این که مارا انتخاب کرده اید متشکریم را بیان میکنند . نسبت به فوشگاههایی که در تابلوهای ورودی خود عبارت ما آماده خدمت به مشتری هستیم را بیان کرده اند ، موفق ترند . آثار تبلیغاتی ژاپنی معمولا سبک فانتزی ، تخیلی و سرگرم کننده ندارند ، بلکه بیشتر با لحنی غیر مستقیم ، دقیق ، زیرکانه و توام با استعارات و کنایات است . در مورد کالاهای صنعتی یا واسط ، نیز غیر مستقیم و با استفاده از اشارات و سمبل هاست .
مقایسه و بر شمردن خوبی های محصول خودی در برابر صفات محصول رقیب ، مخالف فرهنگ ژاپنی است و نوعی افترا و اتهام به بدی و فساد تلقی میشود . روش عرضه و بیان مطلب و شعر و لغات زیبا در محیطی دلپذیر و جاذبه هایی مثل احترام به پیش کسوت ها و بزرگترها و نشان دادن اهمیت آنها ، تکمیل کننده سناریوست . در سبک تبلیغات ژاپنی ، ارتباط انسان با طبیعت به طو رگوناگون نشان داده میشود . همچنین استفاده از موسیقی و مراسم بسیار معمول است .
سبک تبلیغات چینی
تکنیک مدرن تبلیغاتی در چین دارای سابق کوتاهی است ، اما رشد سریع صنعت تبلیغات در این کشور نشان میدهد که سبک خاص تبلیغات چینی در حال شکل گرفتن است . بدیهی است سبک تبلیغعات چینی متاثر از فرهنگ چینی است .
در ابتدای امر تمرکز اصلی بر صفلات محصول است و به تدریج و با توسعه بازار ، تمرکز از صفات اصلی به تمرکز بر صفات بهبود یافته تغییر میکند . بر اساس تحقیقات انجام شده ، آثار تبلیغاتی اخیر چینی ها بیشتر بر معرفی محصول در سرزمین اصلی چین تمرکز داشته و به گونه ای غیر مستقیم بوده است . یکی از استنباط ها این است که چینی ها نیز مانند ژاپنی ها هدف فروش در تبلیغات را فدای هدف معرفی محصول کرده اند . بدیهی است که این امر نتیجه تسلط ژاپنی ها بر چین و نفوذ فرهنگ ژاپن در چین بوده است.
د ر هیچ کدام از آثار تبلیغاتی چین ، تایوان ، هنگ کنگ و سنگاپور ، اولویت جنسی مرد بر زن مشاهده نمیشود . صفات و ویژگی های بارز سبک تبلیغات چینی ، اهمیت نوگرایی ، کیفیت ، تکنولوژی ، احترام به بزرگترها، رفاه ، سلامت ف اقتصاد ، احترام به سنت ها و قراردادهاست . آثار تبلیغات تلویزیونی چنین ، مانند کشور غربی ، پر از رنگ ، طرح ، گرافیک ، موسیقی ، انیمیشن و جلوه های ویژه است . ارزش های خانوادگی به شدت بر تبلیغات چینی اثر گذاشته است .
سبک تبلیغات کره جنوبی
یکی از ویژگی های مهم در تبلیغات به سبک کره ای که در واقع از نقاط تشابه آن با سبک تبلیغات ژاپنی نیز به شمار میرود ، بیشتر به نام موسسه و بنگاه به چجای محصول اهمیت داده میشود .
فرهنگ جمع گرای ژاپن و چین ( تعالیم کنفسیوس ) در کره نیز شایع و جاری است و تمرکز اصلی در تبلیغات ، بیان غیر مستقیم و استفاده از اشارات و استعارات است . کره ای ها از دو نظر با ژاپنی ها تشابه ندارند . اول این که در سبک تبلیغات کره ای به جنس مونث بسیار توجه میشود و دوم آن که مقایسه صفات و ویژگی های محصول یا بنگاه به آن شدتی که در ژاپن مورد احتراز است در کره مورد احتراز نیست .