حکومت آمریکا و نظریه برخورد تمدنها
جرج دبلیو بوش، رئیس جمهور امریکاپس از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ م در سخنانی از آغاز جنگ صلیبی جدیدی سخن گفت. این سخن گویای باطن نهفته سیاستگذاران آمریکا و حتی اروپا است؛ زیرا این سخن از سوی برلوسکنی، نخست وزیر ایتالیا تأیید شد.
این که رئیس جمهور آمریکا و دیگر اروپاییان خود را ادامه دهندگان راه صلیبیها معرفی میکنند، تصادفی نیست. ظهور نظریهپردازانی همچون هانتینگتون، گویای برنامهریزیهای دقیق سردمداران آمریکا و اروپا است. این که آیا هانتینگتون و افرادی مانند او به خواست سردمداران کاخ سفید چنین نظریههایی را طرح کردهاند یا این که گردانندگان کاخ سفید و اروپا از نظریههای هانتینگتون تأثیر پذیرفتهاند، مورد بحث ما نیست. چیزی که باید دانست ارتباط این دو با یکدیگر است. برخی دیدگاهها در نظریه هانتینگتون بررسی شد و روشن گشت که اشکالهای فراوانی بر آن وارد است.
بیتردید، برخورد ملتها و قومها و کشورها با یکدیگر هیچگاه در طول تاریخ مبنای تمدنی و فرهنگی نداشته است. تاریخ تهاجمها و جنگهای بزرگ جهانی نشان میدهد که عامل فرهنگی یا تمدنی در پیدایش جنگها دخالت ندارد، بلکه همیشه این جهان گشایان و زیادهخواهان بودهاند که برای هدفهای توسعهطلبانه خود دست به تجاوز و قتل عام و غارت میزدند. هرچند آنان در هر دورهای، بهانهای عوامپسند برای توجیه عمل خود مییافتند. برای مثال، در جنگهای صلیبی این عامل مذهب نبود که جنگهای چند صد ساله و خانمانسوز را به راه انداخت، بلکه عوامل دیگری عامل جنگها بودند و مذهب تنها بهانهای برای توجیه عمل صلیبیها شده بود. بنابراین، اگر هم جنگ دیگری میان کشورهای غربی و اسلامی در بگیرد، علت اصلی جنگ، نظریه هانتینگتون یا علقههای دینی نیست، بلکه علت اصلی همان روحیه توسعهطلبی و زیادهخواهی جهان خواران است.
آنان از نظریههایی هم چون نظریه هانتینگتون تنها برای خاموش نگه داشتن ملتهای خود بهره میگیرند تا آنها در برابر ترک تازی سیاستمداران خود ایستادگی نکنند. آنچه سبب لشکرکشی آمریکا و کشورهای اروپایی به آسیا و کشورهای اسلامی شده است، در درجه نخست سلطهطلبی و زیادهخواهی آنان در موضوع نفت است؛ چیزی که از زمان کشف آن، حوادث بیشماری را در پی داشته است. کودتای رضاخان و سپس پادشاهی مستبدانه او، کودتای ۲۸ مرداد و جنایتهای محمدرضا شاه و سپس جنگ تحمیلی هشت ساله در ایران همه به تحریک و کمک کشورهای غربی به ویژه انگلیس و آمریکا به منظور غارت ذخایر نفتی ایران صورت گرفته است. لشکرکشی آمریکا به خلیج فارس و سپس حمله به عراق نیز در همین راستا بوده است. جنگ خونین چندین ساله میان فلسطینیان مظلوم و صهیونیستهای متجاوز هم چنان ادامه دارد. کمتر کسی است که این درگیری و رویارویی را تنها یک درگیری و جنگ منطقهای بداند. پشتیبانی همه جانبه آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی از اسراییل و دادن همه گونه کمک مالی و نظامی و سیاسی به اسراییل، آشکارا گویای تداوم همان سیاست تهاجم و تجاوز غرب علیه امت اسلامی است.
این سیاست تجاوزکارانه به جز فلسطین گاه به گاه در مناطق دیگر جهان هم دیده میشود. بوسنی، سودان، افغانستان، چچن و عراق در شمار کشورهای مورد هدف این سیاست بودهاند. این تهاجمهای گسترده به گونهای تداعیگر جنگهای صلیبی است. از این رو، اشاره جرج بوش به احیای جنگهای صلیبی چندان هم گزاف نیست.
باید امیدوار بود که نتیجه این تجاوزها نیز مانند نتیجه پایانی جنگهای صلیبی باشد. آن چه موجب لشکرکشی امریکا و دیگر قدرتهای غربی به قلمرو مسلمانان شده، همان روحیه ذاتی سرمایه داران در استثمار ملتهای ناتوان و فقیر است. از این رو، مذهب یا تمدن نمیتواند عامل تهاجم و لشکرکشی کشورهای غربی به کشورهای اسلامی قلمداد شود.
حسن ختام
دیدیم که جنگهای صلیبی نزدیک به دو قرن طول کشید؛ جنگهایی که از سوی اروپاییان و با انگیزههای گوناگون بر مسلمانان تحمیل شد. در این جنگها شمار زیادی از مسلمانان بدون علت کشته شدند. اروپاییان به ظاهر با انگیزه مذهبی این تجاوزها را صورت دادند، ولی در واقع مذهب عامل اصلی نبود.
اروپاییان در این جنگها، دانشها و مهارتهای بسیاری از مسلمانان آموختند. دگرگونیها و پیشرفتهای بعدی غربیها مدیون این جنگها بود. آنان در پی این جنگها ثروتهای بسیاری را از قلمروهای اسلامی به غارت بردند. اروپاییان پیش از جنگهای صلیبی شناختهایی غیرواقعی از مسلمانان داشتند، ولی در روند جنگها به فرهنگ، هنر و دانش مسلمانان پی بردند و از آنها بهره گرفتند. هم چنین در عملی کردن سیاستهای استعماری خود در کشورهای اسلامی از این شناختها بهرهها بردند.
اروپاییان تجاوزگر نتوانستند برای همیشه حضور نظامی خود را در این مناطق حفظ کنند. ترکان مسلمان، یعنی مملوکان و سپس ترکان عثمانی نه تنها فرنگیان را از قلمروهای اسلامی بیرون راندند، بلکه آنان را در خانههایشان نیز زیر فشار قرار دادند. با این حال، برتری سیاسی و نظامی مسلمانان با گذشت زمان به سستی گرایید و غربیها که به نظامهای سیاسی و اقتصادی قدرتمندی مجهز شده بودند، توانستند در قلمروهای اسلامی نفوذ کنند. اکنون نزدیک به چهار قرن است که جنگهای صلیبی یا به عبارتی جنگهای اروپاییان با مسلمانان، به صورت یک سویه ادامه دارد. این تجاوزها به ویژه از زمانی که جنگ بلوک شرق و بلوک غرب مسیحی پایان یافت، شکل جسورانهای به خود گرفته است.
در پایان، باید به طور خلاصه گفت که مسلمانان برای رویارویی با این تجاوزها و پیروزی نهایی، جز بالابردن آگاهی و توان همه جانبه خود راه دیگری پیش رو ندارند.
بخش پنجم همراه با برنامهسازان
با توجه به این که جنگهای صلیبی یکی از مهمترین رویدادهای تاریخ اسلام است و هم چنین نظریه برخورد تمدنها نزد برخی سیاستمداران غربی، یادآور جنگهای صلیبی و آغاز دوباره آنها است، بر دستاندرکاران رسانه ملی لازم است که برای روشن گری افکار عمومی و به ویژه جوانان بکوشند و برای بالابردن سطح آگاهی آنان، برنامههایی را تهیه کنند. در این جا راه کارهایی را برای دست اندرکاران رسانه پیشنهاد میکنیم.
پیشنهادهای کلی
۱ ـ در ساخت برنامههای رسانهای مانند مصاحبه، سمینار علمی، فیلم داستانی، مستند، سینمایی یا سریال از جنگهای صلیبی، باید برنامهریزان رسانه به گونهای برخورد نکنند که این گمان را در مردم پدید آورند که مبنای جنگهای صلیبی، رویارویی دو مذهب اسلام و مسیحیت بوده است. باید کوشید مبنای جنگهای صلیبی را نه تضاد دو مذهب، بلکه روحیه زیادهخواهی، سودجویی و توسعهطلبی پادشاهان اروپایی معرفی گردد. در جاهایی نیز که ناچار به نمایش و تبیین برخی انگیزشهای مذهبی صلیبیها هستیم، باید عوامانه بودن آنها را به بیننده یا شنونده منتقل کنیم تا بدانند که انگیزشهای دینی جز عوام فریبی مردمان اروپا و سوء استفاده دولت مردان و اربابان کلیسای مسیحی از مردم بیسواد و ناآگاه نبوده است.
باید کوشید شعارها و انگیزههای مذهبی را بهانهای معرفی کرد که مردم با تمسّک بدانها میتوانستند افزون بر رهایی موقت از ستم فئودالها و اشراف خود، از امور مادی مانند: بخشودگی مالیاتی، تأمین عایله از سوی کلیسا و غنیمتهای جنگی نیز بهرهمند شوند.
۲ ـ در تهیه برنامههای گوناگون، باید بر برخی ویژگیهای منفی غربیها در جنگهای صلیبی تأکید کرد و نشان داد که یک انسان دین دار و مسیحی واقعی، هیچگاه نمیتواند وحشیانه و هم چون حیوانات درنده، اسیران جنگی را بکشد و از گوشت آنان برای خود غذا تهیه کند. یک مسیحی واقعی نمیتواند کودکان نوزاد و حتی جنینها را در رحم مادرانشان نابود کند. انجیل مقدس همواره پیروان خود را به مهربانی و رحمت فرا میخواند و این با عملکردهای صلیبیها در جنگهای دورهای نمیخواند.
در کنار اینها باید رأفت و گذشت مسلمانان نسبت به مسیحیان نشان داده شود. برای نمونه، نورالدین زنگی یا صلاح الدین ایوبی در اوج جنگ وقتی میشنوند که پادشاه یا فرمانده صلیبی بیمار شده است، برای آنها پزشک حاذق و گیاهان دارویی میفرستند. یا وقتی پادشاه صلیبی اورشلیم اسیر میشود، چگونه با او رفتاری انسانی دارند و حتی او را آزاد میکنند. صحنههایی از گذشت و رأفت مسلمانان نسبت به صلیبیهای خونریز و جنایت کار در این مجموعه آورده شده است. با کنار هم قرار دادن این دو گونه رفتار میتوان بزرگمنشی و روحیه انسان دوستی مسلمانان را که ناشی از دین اسلام است، به مخاطب نشان داد و در او روحیه اعتماد به نفس را تقویت کرد.
۳ ـ اگر مخاطبان برنامه اروپاییان هستند، باید کوشید با نمایش دادن ارزشهای والای انسانی مسلمانان در جنگهای صلیبی، مسیحیان را هرچه بیشتر با دین و فرهنگ والای اسلام آشنا ساخت. باید کوشیده شود تا این احساس در او ایجاد نشود که مردمان اروپای آن روز، به طور کامل با مسلمانان غرب آسیا در تضاد و درگیری بودهاند، بلکه ساده لوحی و اشتباههای رجال اروپایی در جنگهای صلیبی را باید نشان داد و بر آن تأکید کرد.
۴ ـ با توجه به این که امروزه آزادی فلسطین (با مرکزیت بیت المقدس) خواسته و آرزوی تمام مسلمانان جهان است، در ساختن برنامهها به ویژه، برنامههای برونمرزی باید مسلمانان را به زیرکی و اتحاد فرا خواند تا با استفاده از فرصتهایی مانند اختلافهای داخلی دولتهای غربی، دادن کمکهای مالی و معنوی به مسلمانان خط مقدم جنگ با صهیونیستها، هرچه زودتر قلب جهان اسلام را از یوغ صهیونیسم و غرب رها ساخت.
۵ ـ توجه به آن چه صلیبیها در جنگهای صلیبی از مسلمانان آموختند بهویژه دانشها و فنونی که آنان از مسلمانان فرا گرفتند، باید مورد توجه قرار گیرد. تبیین دقیق این بخش، سبب میشود که مخاطبان مسلمان، پیشرفتهای علمی و فنی امروزین غرب را مدیون علوم و فنون مسلمانان بدانند و حسّ خود کم بینی را از خود دور کنند.
۶ ـ ساختن فیلم هایی در قالبهای گوناگون در زمینه جنگهای صلیبی سفارش میشود؛ زیرا چنان چه ساخت فیلمها با دقت و کاردانی صورت گیرد، میتواند روحیه پایداری و شجاعت را نزد مسلمانان در برابر تهاجمهای دشمنان تقویت کند. مخاطب پس از دیدن یک فیلم خوب در این زمینه، میتواند به این حس اعتماد به نفس برسد که اگر مسلمانان در گذشته توانستند با اتحاد در برابر دهها هزار نظامی صلیبی که از تمام کشورهای اروپا بودند، مقاومت کرده و سرانجام پیروز شدند، امروز نیز میتوانند در برابر دشمنان اروپایی خود قرار بگیرند. به شرط آن که باور قلبی به مقاومت داشته باشند و با دیگر مسلمانان یکپارچه شوند.
۷ ـ در ساختن برنامههای رسانه، باید فرصتطلبی پاپها و صداقت نداشتن آنها در جنگهای صلیبی را نشان داد تا مخاطب متوجه شود که اگر مردم اروپا در دوره رنسانس از دین بریدند، به خاطر خود دین نبود، بلکه به خاطر سودجویی، فرصتطلبی و عوام فریبی ارباب کلیسا بود. در این راستا به ویژه باید بر واقعیتهای تاریخی مانند قتل عام وحشیانه مسیحیان قسطنطنیه به دست سپاهیان صلیبی و چشمپوشی پاپ نسبت به آن جنایتها، انگشت گذاشت.
پیشنهادهای برنامهای
۱ ـ مناسب است سریالی با موضوع جنگهای صلیبی شامل تمام هشت مرحله جنگهای صلیبی ساخته شود. بهتر است چنین برنامه ارزشمند و پرهزینهای با کمک و مشارکت تلویزیونهای دیگر کشورهای اسلامی به ویژه مصر و سوریه ساخته شود. چنان چه این مهم ممکن و عملی نبود، بخشها یا موضوعهایی از جنگهای صلیبی انتخاب شود که هم گیرا و هم آموزنده باشند.
برای مثال، اشغال بیتالمقدس به دست صلیبیها و جنایتهای آنان در فتح آن جا و سپس بازپسگیری این شهر از سوی صلاحالدین ایوبی میتواند فیلمی گیرا و آموزنده برای مخاطبان مسلمان باشد. مقایسه عملکرد فاتحان صلیبی و مسلمان پس از دستیابی بهشهر بیتالمقدس بسیار آموزنده است.
۲ ـ ساخت برنامههایی درباره شخصیت قهرمانان مسلمان در جنگهای صلیبی سفارش میگردد؛ قهرمانانی چون نورالدین زنگی، صلاح الدین ایوبی و بیبرس که پیروزیهای بزرگی برای جهان اسلام به ارمغان آوردند.
حمله صلیبیها به مصر و شکست سهمگین آنان در دو مرحله که در یک مورد حتی لویی، پادشاه فرانسه نیز به اسارت مسلمانان درآمد، شایسته توجه برنامهسازان است.
نبرد طبریر یکی دیگر از موضوعهای گیرا در ساختن برنامه است. نبرد بزرگی که با رهبری صلاح الدین انجام شد و زمینهای برای فتح بیت المقدس گردید. در آن جنگ، تمامی سپاهیان صلیبی تسلیم شدند. این پیروزی تا آن زمان بزرگترین قدرتنمایی مسلمانان بود.
همچنین به تصویر کشیدن ماجرای جنگ مرحله چهارم صلیبی بسیار ارزشمند است. در این مرحله، صلیبیها بسیاری از مسیحیان شهرهای اروپایی مثل قسطنطنیه را کشتند و جنایتهای بسیاری انجام دادند. هزاران مسیحی شامل پیر، جوان و کودک و زن و… قتل عام شده یا به عنوان برده فروخته شدند. اموال کلیساها به غارت صلیبیها رفت. کشیشان زیادی از مذهب ارتدکس کشته شدند. نمایش و تبیین این مرحله از جنگهای صلیبی مخاطب را از ماهیت جنگهای صلیبی آگاه میکند.
بهتر است به این داستان هم توجه شود: عالمی مسلمان به نام قاضی کمالالدین شهرزوری از سوی عمادالدین زنگی مأموریت یافت تا سلطان مسعود سلجوقی را برای کمک به عمادالدین در برابر صلیبیها که به تازگی حمله جدیدی را انجام داده بودند، بشوراند، ولی سلطان مسعود نپذیرفت. از این رو، وی تدبیر زیرکانهای را اندیشید. وی با تدبیری، شهر را آشفته ساخت و بدین ترتیب، هراس ناشی از آن، سلطان را به پشتیبانی از زنگیها برانگیخت. محاصره اسکندریه به دست صلیبیها نیز از دستاوردهای درخور توجه برنامهسازان است که در روشنگری مردم بسیار تأثیرگذار است.
پرسشهای مردمی
۱ ـ آیا در حمله آمریکا به کشورهای اسلامی و حمله اروپاییان صلیبی به سوریه و فلسطین و مصر و لبنان و آسیای صغیر و تونس همسانی وجود دارد؟ بلی! این همسانی در گفتار بوش آشکارا بیان شد. در هر دو مورد به قلمرو اسلامی تجاوز شده است.
۲ ـ آیا یورش صلیبیها به قلمروهای اسلامی و قتل و غارت و تجاوز و وحشیگری آنها را میتوان ناشی از آموزههای حضرت مسیح علیهالسلام دانست؟ خیر! زیرا هیچ آیین الهی درباره قتل عام بیگناهان و وحشیگری به پیروان خود دستوری نداده است.
۳ ـ آیا میتوانید چند تن از قهرمانان مسلمان در جنگهای صلیبی را نام ببرید؟ عمادالدین زنگی، صلاح الدین ایوبی و بیبرس
۴ ـ آیا در طول جنگهای صلیبی، بیتالمقدس به اشغال مسیحیان درآمد؟ بلی! بیتالمقدس تا زمان فتح آن به دست صلاح الدین ایوبی در دست مسیحیان بود.
۵ ـ آیا در اشغال بیت المقدس به دست صلیبیها و اشغال آن به دست اسراییلیها همسانی دیده میشود؟ بلی! در هر دو مورد، هدفهای مادی، سیاسی و توسعهطلبانه بود که سبب اشغال آن به دست صلیبیها و اسراییلیها شد.
۶ ـ به نظر شما آیا از سوی مسلمانان ظلمی بر مسیحیان بیتالمقدس وارد میشد که دلیل تجاوز صلیبیها به قلمرو مسلمانان باشد؟ خیر! زیرا اسلام پیروان ادیان الهی را به پذیرش اسلام مجبور نمیکند. اسلام به آنان آزادی کافی داده است تا اعمال دینی و غیردینی خود را انجام دهند.
۷ ـ آیا اگر مسلمانان با یکدیگر اختلاف و دشمنی شدید داشتند، میتوانستند بر صلیبیها پیروز شوند؟ خیر! تنها یکپارچگی مسلمانان عامل پیروزی آنان بر صلیبیها شد.
۸ ـ آیا فکر میکنید دانش و مهارتهایی که اروپاییان از مسلمانان آموختند، در پیشرفتهای بعدی آنان چه نقشی داشت؟ آنها در زمینههای پزشکی، داروسازی، دریانوردی، تجارت، حساب و هندسه، نجوم و حتی فلسفه و اخلاق، دانشهای بسیار ارزشمندی از مسلمانان آموختند و آنها را پایه پیشرفتهای بعدی خود قرار دادند.
۹ ـ آیا تجربه جنگهای صلیبی اکنون نیز میتواند برای مسلمانان مفید واقع شود؟ بلی! در آن زمان تمام اروپا به بخشی از قلمرو اسلامی تجاوز کرد و اکنون نیز کشورهای اروپایی به اشکال دیگری به قلمرو اسلامی تجاوز میکنند. پس دانستنی زمینههای پیروزی مسلمانان در آن عصر، میتواند برای آنان در حال حاضر کارساز باشد.
۱۰ ـ آیا ساختن فیلمهایی از جنگهای صلیبی و به نمایش درآوردن آنها میتواند برای مردم مفید و گیرا باشد؟ بلی! اینگونه فیلمها مؤثر است، اگر در ساخت همه جوانب فیلم دقت کافی شود.
۱۱ ـ به نظر شما آیا میتوان جنگهای صلیبی را جنگ اعراب و غرب دانست؟ خیر! جنگهای صلیبی میان مسلمانان با غربیها بود.
۱۲ ـ جنگهای صلیبی چند سال به طول انجامید؟ نزدیک به دویست سال.
۱۳ ـ به نظر شما اوضاع و شرایط سیاسی و اعتقادی اروپای آن روز، با شرایط امروز غرب تفاوت زیادی دارد؟ بلی! در آن روزگار پاپ محور ساختار دینی آن عصر بود و بر پادشاهان و حاکمان و امپراتوران اروپا نفوذ زیادی داشت.
۱۴ ـ آیا کلیسا از مردم اروپا در برپایی جنگهای صلیبی سوء استفاده نکرده است؟ همین گونه است. پاپها از ساده لوحی مردمان عادی و زیادهخواهی سران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اروپا بسیار سوء استفاده کردند.
۱۵ ـ فکر میکنید چند درصد از مردم از تاریخ جنگهای صلیبی آگاه باشند؟ بیشتر مردم از تاریخ جنگهای صلیبی آگاهی ندارند.
پرسشهای مسابقهای
۱ ـ نخستین شهر مهم مسلمانان که به تصرف صلیبیها درآمد، چه نام داشت؟ نیقیقه، پایتخت سلجوقیان آسیای صغیر.
۲ ـ سقوط بیت المقدس و اشغال آن به دست صلیبیها در چه سالی روی داد؟ در سال ۴۹۲ ه . ق (۱۰۹۹ م)
۳ ـ نخستین حاکم صلیبی بیت المقدس چه نام داشت؟ گود فروآ
۴ ـ خاندان حاکم بر مصر که نخستین رویارویی با صلیبیها را تجربه کرد، چه نام داشت؟ فاطمیان
۵ ـ نخستین قهرمان خاندان زنگی در مبارزه با صلیبیها چه نام داشت؟ عمادالدین زنگی
۶ ـ فاتح مسلمان بیت المقدس و بازپسگیرنده آن از دست صلیبیها چه کسی بود؟ صلاح الدین ایوبی
۷ ـ فردریک بارباروسا، امپراتور آلمان که برای بازپسگیری بیتالمقدس با سپاهیان انبوهی از صلیبیها رهسپار آسیا شد، چه سرانجامی یافت؟ غرق شد و سپاه او از هم پاشید.
۸ ـ نتیجه مرحله چهارم جنگهای صلیبی چه بود؟ ویرانی قسطنطنیه
۹ ـ چرا صلیبیها به مصر حمله کردند؟ چون مصر را کلید بیت المقدس میدانستند و قصد داشتند مناطق اشغالی مصر را با بیت المقدس معاوضه کنند.
۱۰ ـ نخستین شهر بزرگ مصر که به تصرف صلیبیها در آمد، چه نام داشت؟ دمیاط
۱۱ ـ پادشاه فرانسه که در جریان جنگهای صلیبی به اسارت مسلمانان در آمد، چه نام داشت؟ لویی نهم
۱۲ ـ آخرین حمله بزرگ صلیبیان به کجا بود؟ به تونس
۱۳ ـ عامل اصلی مرحله پنجم جنگهای صلیبی کدام پاپ بود؟ پاپ اونوریوس سوم
۱۴ ـ نبرد بزرگ منصوره در کدام مرحله از جنگهای صلیبی روی داد؟ مرحله هفتم
پرسشهای کارشناسی
۱ ـ آیا جنگهایصلیبی در پیدایش نظریه جنگ تمدنها مؤثر بوده است؟
۲ ـ آیا جنگهای صلیبی را میتوان زمینه ساز رنسانس در اروپا دانست؟
۳ ـ گرایشهای مذهبی تا چه اندازه در به وجود آمدن جنگهای صلیبی مؤثر بود؟
۴ ـ اگر بیتالمقدس عامل مهمی در جنگهای صلیبی بوده است، چرا پیش از آغاز جنگهای صلیبی، جنگی میان مسلمانان و مسیحیان به بهانه بیت المقدس به وجود نیامد؟
۵ ـ نقش عالمان اسلام در ترغیب مسلمانان به جهاد علیه صلیبیها چه اندازه بود؟
۶ ـ با وجود این که مراحل گوناگون جنگهای صلیبی برای اروپاییان بینتیجه بود، چرا آنها برای آغاز جنگهای صلیبی دیگری زمینهچینی میکردند؟
۷ ـ به نظر شما جنگهای صلیبی برای مسلمانان بیشتر نتیجه مثبت به همراه داشت یا نتیجه منفی؟
۸ ـ قتلعام ساکنان قسطنطنیه بهدست صلیبیها چگونه قابل توجیه است؟
۹ ـ تفاوتهای موجود در چگونگی برخورد زنگیها، ایوبیان و مملوکان با صلیبیها چه بود و علت این تفاوتها در چیست؟
۱۰ ـ منظور جرج بوش از زنده کردن جنگهای صلیبی چیست؟
۱۱ ـ آیا میتوان جنگهای صلیبی را جنگ مسیحیان با مسلمانان دانست؟
۱۲ ـ ارتباط دستگاه خلافت عباسی با زنگیها، ایوبیان و مملوکان چگونه بود؟
۱۳ ـ آیا صلیبیها در حمله مغولها به قلمرو اسلامی مؤثر بودند؟ آیا آنان به هدف خود رسیدند؟
۱۴ ـ دیدگاه نویسندگان غربی در زمینه جنگهای صلیبی چگونه است؟
۱۵ ـ آیا میتوان از تجربه جنگهای صلیبی برای رویارویی با تهاجمهای گوناگون غرب به قلمرو اسلامی بهره گرفت؟ چگونه؟
کتابنامه
۱ ـ آلبر ماله. تاریخ قرون وسطا، ترجمه: عبدالحسین هژیر، کتابخانه ابنسینا، تهران ـ ۱۳۴۵.
۲ ـ ابن اثیر. الکامل فی التاریخ، ج ۹، دارالکتاب العربی، بیروت ـ ۱۹۹۸ م.
۳ ـ ابن اثیر. الکامل فی التاریخ، ج ۱۰ و ۱۱، دار صادر للطباعه و النشر، بیروت ـ ۱۹۶۶ م.
۴ ـ ابن العیری. تاریخ مختصر الدول، بیروت، ۱۹۵۸ م.
۵ ـ ابن قلانسی. ذیل تاریخ دمشق، تحقیق سهیلزکّار، دار حسّان، دمشق ـ ۱۹۸۳ م.
۶ ـ ابوالعباس احمد بن علی بن عبدالقادر العبیدی. السلوک لمعرفه دول الملوک، تحقیق محمد عبدالقادر عطا، ج ۱، دارالکتب العلمیه، بیروت ـ ۱۹۹۷ م.
۷ ـ استیون، رانسیمان. جنگهای صلیبی، ترجمه: منوچهر کاشف، بنگاه ترجمه و نشر کتاب، تهران ـ ۲۵۳۶.
۸ ـ اکبر شاندرو. صلاح الدین ایوبی، ترجمه: محمد قاضی، انتشارات زرین، تهران ـ ۱۳۷۵.
۹ ـ الحافظ شمسالدین ابیعبدالله الذهبی. دولالاسلام، موسسه الاعلمی للمطبوعات، بیروت ۱۴۰۵ ه .ق ـ ۱۹۸۵ م.
۱۰ ـ العرب و الروم و اللاتین فی الحروب الصلیبیه الاولی، دار النهضه العربیه، بیروت ـ ۱۹۸۱ م.
۱۱ ـ العلاقات السیاسیه بین الامپراتور الرمانیه المقدسه و الشرق الاسلامی، مکتبه مدبوگی، قاهره ـ ۱۴۰۹ ه . ق.
۱۲ ـ امیر ناصرالدین حسین بن محمد مشهور به ابن بی بی. اخبار سلاجقه روم، به اهتمام دکتر محمدجواد مشکور، کتابفروشی تهران، تهران، ۱۳۵۰.
۱۳ ـ بدرالدین محمود العینی. عقد الجمان فی اهل الزمان، تحقیق محمدامین، الهیئه المصریه العامه الکتاب، القاهره ـ ۱۹۸۵ م.
۱۴ ـ برتراند راسل. تاریخ فلسفه غرب. ترجمه: نجف دریابندری، انتشارات حبیبی، تهران ـ ۱۳۵۱.
۱۵ ـ برتولد اشپولر. تاریخ مغول در ایران، ترجمه: محمود میرآفتاب، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران ـ ۱۳۶۵.
۱۶ ـ بهاءالدین بن شداد. النوادر السلطانیه و المحاسن الیوسفیه، تحقیق: جمال الدین الشیال، مکتبه الخانجی، القاهره ـ ۱۹۹۴ م.
۱۷ ـ فوکویاما، پایان تاریخ و دمکراسی لیبرال، ترجمه: پرویز صداقت، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش ۷۹ ـ ۸۰.
۱۸ ـ پایان تاریخ و آخرین انسان، اطلاعات سیاسی ـ اقتصادی، ش ۶۳ ـ ۶۴.
۱۹ ـ تحقیق عبدالقادر طلیمات. التاریخ الباهر فی الدوله الاتابکیه فی الموصل، القاهره ـ ۱۹۶۳. م.
۲۰ ـ تحقیق محمد حلمی، محمد احمد. التعاظ الحنفا باخبار الائمه الفاطمیین الخلفاء، ج ۳، المجلس الاعلی للشؤن الاسلامیه قاهره ـ ۱۳۹۳ ـ ۱۳۸۷ ه . ق.
۲۱ ـ جمالالدین ابوالمحاسن یوسف بن تعزی بردی الاتابکی. النجوم الزاهره فی ملوک مصر و قاهره، ج ۵، وزاره الثقافه و الارشاد القومی، القاهره.
۲۲ ـ جمالالدین ابوعبدالله محمد بن سلیم الشافعی ابن واصل. مفرج الکروب فی اخبار بنی ایوب، تحقیق جمالالدین الشیال، ج ۵، القاهره ـ ۱۹۵۷ ـ ۱۹۵۱ م.
۲۳ ـ جمالالدین محمد (ابن واصل). مفرج الکروب فی اخبار بنی ایوب، تحقیق: جمالالدینالشیال، ج ۱، مطبوعات اداره احیاء التراث القدیم، قاهره ـ ۱۹۵۷ م.
۲۴ ـ حریری، احمد بن علی. تاریخ جنگهای صلیبی، ترجمه: عبدالله طاهری، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهران، ۱۳۶۹.
۲۵ ـ حنا الفاخوری و خلیل البحر. تاریخ فلسفه در جهان اسلام، ترجمه: عبدالحمید آیتی، انتشارات زمان، ۱۳۵۵.
۲۶ ـ احمد شلبی. موسوعه التاریخ الاسلامی و الحضاره الاسلامیه، ج ۵، مکتبه المصریه، ۱۹۷۵ م.
۲۷ ـ جوزف نسیم یوسف. مکتبه الحروب الصلیبیه، ج ۳، دارالنهضه العربیه، بیروت ـ ۱۹۸۱ م.
۲۸ ـ عبدالفتاح عاشور، سعید. الحرکه الصلیبیه، ج ۱، مکتبه الانجلو العصریه، القاهره.
۲۹ ـ فاید حماد محمد عاشور. جهاد مسلمانان در جنگهای صلیبی، ترجمه: عباس عرب، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران ـ ۱۳۷۳.
۳۰ ـ محمد سهیل طقّوش. تاریخ الممالیک فی مصر و بلاد الشام، دارالنفائس، بیروت ـ ۱۹۹۷. م.
۳۱ ـ دولاندلن، ش. تاریخ جهانی، ترجمه: احمد بهمنش، ج ۱، انتشارات دانشگاه تهران.
۳۲ ـ زیتون عادل. العلاقات الاقتصادیه بین الشرق و الغرب فی العصور الوسطی، دار دمشق، دمشق ـ ۱۴۰۰ ه . ق.
۳۳ ـ سالم محمد الحمیده. الحروب الصلیبیه، ج ۴، طباعه و نشر، عراق ـ ۱۹۹۴ م.
۳۴ ـ سبط بن الجوزی. مرآ. الزمان، چاپ هند، ۳۵۱ ه . ق.
۳۵ ـ سعید عبدالفتاح عاشور. مصر و الشام فی عصر الایوبین و الممالک، دارالنهضه العربیه، بیروت ـ ۱۹۷۲ م.
۳۶ ـ سیریل الگود. تاریخ پزشکی ایران، ترجمه: دکتر باهر فرقانی، امیرکبیر، تهران ـ ۱۳۷۱.
۳۷ ـ شاکر احمد، ابو بدر. الحروب الصلیبه الصلیبیه و الاسره الزنکیه، ج ۱۱، الجامعه اللبنانیه، ۱۹۷۲ م.
۳۸ ـ شهابالدین ابن محمد (ابوشامه). الروضتین فی اخبار الدولتین، ج ۱، نشر و تحقیق محمد حلمی محمد احمد، کمیته تألیف و ترجمه و نشر، قاهره.
۳۹ ـ عارف العارف. المفصل فی تاریخ القدس، بیت المقدس، دارالاندلس، ۱۳۰۸ ه .ق.
۴۰ ـ عبدالله ناصری طاهری. علل و آثار جنگهای صلیبی، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
۴۱ ـ عصام محمد شبارو. السلاطین فی المشرق العربی، دارالنهضه العربیه، بیروت ـ ۱۹۹۴ م.
۴۲ ـ عمادالدین ابوالفداء. المختصر فی اخبار البشر، ج ۲، دارالکتب العلمیه، بیروت ـ ۱۹۹۷.
۴۳ ـ غنی نژاد، موسی. بازگشتتاریخ، اطلاعاتسیاسی ـ اقتصادی، ش ۴۹ ـ ۵۰.
۴۴ ـ فوکویاما. فرجام تاریخ و آخرین انسان، ترجمه: علیرضا طیب، مجله سیاست خارجی، ۲ و ۳.
۴۵ ـ قوام الدین الفتح بن علی البنداری. سناالبرق الشامی، تحقیق رمضان ششن. دارالکتاب الجدید، بیروت ـ ۱۹۷۱ م.
۴۶ ـ کاسمینسکی. تاریخ قرون وسطا، ترجمه: انصاری و محمدباقر مؤمنی، نشر اندیشه، تهران ۱۳۵۳.
۴۷ ـ گروسه، رنه. تاریخ جنگهای صلیبی، برگردان: دکتر ولی الله شادان، نشر و پژوهش فروزان، تهران، ۱۳۷۷.
۴۸ ـ گوستاولوون. حضاره العرب، ترجمه: به عربی عادل زعیر، دار احیاء الکتب العربیه، قاهره ـ ۱۹۴۵ م.
۴۹ ـ العروسی المطوی، محمد. الحروب الصلیبه الصلیبیه فی المشرق و المغرب، دارالمغرب، بیروت ـ ۱۹۸۲ م.
۵۰ ـ رشاد، محمد. جنگهای صلیبی، ج ۱ و ۲، نشر اندیشه، تهران ـ ۱۳۷۳.
۵۱ ـ محمدعلی فروغی. سیر حکمت در اروپا، انتشارت حبیبی و زوار، تهران.
۵۲ ـ محمد کرد علی. خطط الشام، ج ۲، المکتبه النوری، ۱۴۰۳ ه . ق.
۵۳ ـ محمد مصطفی زیاده. الدوله الایوبیه، لجنه التألیف و الترجمه و النشر، القاهره ـ ۱۹۶۱ م.
۵۴ ـ محیالدین ابن عبدالظاهر. الروض الزاهر فی سیره الملک الظاهر، الریاض ـ ۱۹۶۱ م.
۵۵ ـ ناصرالدین محمد بن عبدالرحیم. تاریخ الدول و الملوک، تحقیق: قسطنطنی زریق، ج ۱، الجامعه الامیرکیه فی بیروت، ۱۹۴۲. م.
۵۶ ـ و.و. بارتولد. فرهنگ و تمدن مسلمانان، ترجمه علی اکبر دیانت.
۵۷ ـ ویل دورانت. تاریخ تمدن، عصر ایمان، بخش دوم: ترجمه ابوالقاسم طاهری، سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی.
۵۸ ـ هانتینگتون و منتقدانش. نظریه برخورد تمدنها، ترجمه و ویراسته: مجتبی امیری، مؤسسه چاپ و انتشارات وزارت خارجه، تهران ـ ۱۳۷۵.
۵۹ ـ ابرهارد مایر، هانس. جنگهای صلیبی، ترجمه: دکتر عبدالحسین شاهکار، انتشارات دانشگاه شیراز، شیراز ـ ۱۳۷۱.
۶۰ ـ هنری، لوکاس. تاریخ تمدن از کهنترین روزگار تا سده ما، ترجمه: عبدالحسین آذرنگ، انتشارات کیهان، تهران ـ ۱۳۶۶.